Door: Peter Gloudemans (AddIT Benelux) - 16 augustus 2023 |
Digitale innovatie gaat niet alleen maar over migreren naar de cloud, automatisering of geavanceerde analytics. Organisaties vergeten vaak het belang van een goed getrainde en innovatiegerichte workforce. “Daardoor blijven veel kansen onbenut”, zegt Shika Chand, expert op het gebied van duurzame businesstransformaties bij Dassault Systèmes.
De workforce en de werkplek zijn continu aan verandering onderhevig. Een aantal actuele redenen? De opkomst van ‘generative AI’ en de enorme snelheid waarop technologie zich ontwikkeld. Beroepsrollen moeten daar voortdurend op anticiperen. Het is voor bedrijven dan ook cruciaal om een zekere mate van flexibiliteit te bieden als het gaat om persoonlijke ontwikkeling en (om)scholing. Het moet voor medewerkers gemakkelijk zijn om te leren en zich aan te passen aan veranderende situaties.
“Voor een toekomstbestendige beroepsbevolking is het heel belangrijk dat we ons kunnen aanpassen aan voortdurende verandering. Het goede nieuws is dat bijscholing tegenwoordig mogelijk, snel en betaalbaar is. Online leren biedt een gelijk speelveld voor iedereen. We moeten vroeg in het proces het vermogen tot ‘leerbehendigheid’ ontwikkelen en tijd daarvoor vrijmaken”, legt Shika Chand uit.
“De rol van managers evolueert naar die van faciliterende leiders. Zij worden niet langer geacht alle antwoorden te kennen, maar moeten in staat zijn mensen te leren hoe ze zelf de antwoorden kunnen vinden”, zegt ze.
Volgens het Future of Jobs Report 2023 van het Wereld Economisch Forum verkorten technologische en andere veranderingen de levensduur van de bestaande vaardigheden van werknemers in bijna alle sectoren. Als gevolg hiervan kunnen bedrijven niet langer passieve ‘gebruikers’ zijn van technologie of mensen. Dat blijkt wel uit de enorme talentkloof op de huidige markt.
Gemiddeld zal bijna de helft van de vaardigheden van een individu moeten veranderen, en dat geldt voor alle functies. Bovendien zal bijna een kwart van alle banen wereldwijd de komende vijf jaar veranderen. Dit betekent dat bedrijven snel moeten handelen om hun personeelsbestand opnieuw vorm te geven. Een van de belangrijkste redenen waarom meer dan 70% van de initiatieven voor digitale transformatie mislukt, is omdat organisaties niet beschikken over het digitaal vaardige talent dat nodig is om ze te ondersteunen.
Enkele van de opkomende leiderschapsstijlen in succesvolle bedrijven zijn:
Voor bedrijven die nog steeds gevangen zitten in het competitieve nadeel van een talenttekort, is het nog steeds niet te laat om klein te beginnen door:
In traditionele bedrijven vinden digitale transformaties vaak hun oorsprong in IT-afdelingen. Dit leidt vaak tot geavanceerde technologische mogelijkheden die in een geïsoleerde omgeving en met een langzamer tempo worden geïmplementeerd, los van de bedrijfsvoering.
“Dit kan resulteren in de oprichting van nieuwe bedrijfs- of besturingsmodellen. De noodzakelijke veranderingen in de bedrijfsprocessen en organisatorische mogelijkheden waar deze innovaties om vragen blijven dan vaak uit. Zo zijn in uitstervende beroepstakken in de maakindustrie aanzienlijke inspanningen nodig voor bijscholing en procesinnovatie voordat geavanceerde technologische mogelijkheden worden geïntroduceerd, niet daarna”, legt Shika Chand uit.
Dit betekent ook dat het nieuwe type bedrijfsleiders de rest van de carrière bezig is met transformatie. “De vraag is, ben je als transformationeel leider bereid om de organisatorische operatie uit te voeren die nodig is om de concurrentie met technologie aan te gaan? Wat zal blijven is de zakelijke wendbaarheid die je creëert. Die wendbaarheid is noodzakelijk om je als organisatie voortdurend aan te passen aan veranderingen voor de komende generaties”, concludeert Shika Chand.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.