Gigacasting Tesla: het geheim achter de dalende elektrische autoprijzen

Gigacasting Tesla

Tesla, bekend om zijn innovatieve benaderingen in de automobielindustrie, heeft onlangs de focus gevestigd op een revolutionaire productietechniek: gigacasting. Deze techniek, cruciaal voor Tesla’s vermogen om de prijzen van zijn auto’s consistent te verlagen, heeft de aandacht getrokken van ingenieurs en concurrenten wereldwijd. Hoe draagt gigacasting bij aan Tesla’s succes?

Gigacasting Tesla: een definiëring van het proces

Gigacasting is een productiemethode waarbij een fabriek grote auto-onderdelen in één stuk produceert met behulp van een gigantische pers, bekend als de Giga Press. Ontwikkeld in samenwerking met de Italiaanse Idra Group, stelt deze methode Tesla in staat om grote delen van de bodemplaat van modellen zoals de Model Y efficiënt te vervaardigen. Deze aanpak, die het gebruik van meerdere kleinere onderdelen overbodig maakt, is een gamechanger in termen van productiesnelheid en kostenbesparing.

Kostenbesparing en efficiëntie door gigacasting

De introductie van gigacasting heeft geleid tot een significante kostenreductie in de productie van Tesla-auto’s. Volgens bronnen verlaagt deze methode de productiekosten van bepaalde onderdelen met ongeveer 40%. Bovendien reduceert het de noodzaak voor een groot aantal robots in de assemblagelijn. Bij de Model 3, bijvoorbeeld, heeft gigacasting het mogelijk gemaakt om met ongeveer zeshonderd minder robots te werken. Dit draagt bij aan Tesla’s vermogen om auto’s tegen lagere prijzen aan te bieden zonder in te boeten op kwaliteit of winstgevendheid.

Bijkomende voordelen

Naast kostenbesparing biedt gigacasting ook voordelen op het gebied van gewichtsbesparing en duurzaamheid. Door grote aluminiumonderdelen in één stuk te gieten, wordt het totale gewicht van de auto verminderd, wat bijdraagt aan betere prestaties en efficiëntie. Reuters meldt dat Tesla van plan is om deze methode uit te breiden naar andere onderdelen, waaronder de mogelijkheid om een hele bodemplaat uit één stuk te vervaardigen. Dit zou een aanzienlijke impact hebben op de productiekosten en de ecologische voetafdruk van de voertuigen.

Gigacasting maakt deel uit van Tesla’s bredere productiestrategie, genaamd ‘unboxed’. Hierbij worden verschillende auto-onderdelen, zoals de zijkanten, voorkant, achterkant en bodemplaat, volledig geassembleerd voordat ze met elkaar worden verenigd. Deze strategie, inclusief de integratie van het accupakket als onderdeel van de vloer, bevordert een efficiëntere assemblage en draagt bij aan Tesla’s doel om betaalbare elektrische voertuigen te produceren.

De invloed van gigacasting Tesla op de concurrentie

De efficiëntie en kostenvoordelen van gigacasting hebben niet alleen de aandacht van ingenieurs getrokken, maar ook die van concurrenten in de automobielsector. Verschillende Chinese fabrikanten, zoals Nio, Zeekr en Xpeng, hebben soortgelijke technieken geïntegreerd in hun productieprocessen. Zelfs Toyota, een gevestigde speler in de industrie, heeft interesse getoond in deze methode. Dit wijst op een groeiende erkenning van gigacasting als een cruciale technologie in de toekomst van auto-assemblage.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie