6 tips om onderhoudsprocessen te stimuleren

Onderhoudsprocessen Vrouwen op de technische arbeidsmarkt Recessie

Slimmere onderhoudsprocessen met technologie en digitalisering

Wat onderhoudsprocessen vandaag de dag nodig hebben, is een slimmer, meer verbonden werkveld met betrokken personeel. Maar door iedereen te voorzien van de nieuwste technologie, zal het niet minder worden – u hebt een uitgebreide communicatiestrategie nodig om ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde golflengte zit. Hier zijn 6 tips om u te helpen dat te bereiken.

De onderhoudsindustrie wordt vandaag de dag geconfronteerd met een groot probleem van eigen makelij. Onze overmatige afhankelijkheid van technologie en digitalisering heeft ons doen vergeten dat mensen het hart en de ziel van elke fabriek, elke faciliteit of elk productieproces blijven.

Managers moeten weg van hun bureau, hun IP-telefoons loskoppelen en uit hun kantoor stappen om de teams te bekijken die het machinepark van hun bedrijf soepel laten draaien.

Wat vandaag de dag voor betere onderhoudsprocessen nodig is, is een slimmer, meer verbonden werkveld. Maar door iedereen de nieuwste technologie te geven is het probleem nog niet opgelost – u hebt een uitgebreide communicatiestrategie nodig om ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde golflengte zit. Hier zijn 6 tips om u te helpen dat te bereiken.

1. Snelle en efficiënte communicatie

Het spreekt voor zich dat communicatie essentieel is voor elk team, maar denk eens na over waarom het essentieel is voor het onderhoudsprocessen. Communicatie is de sleutel tot een betere coördinatie tussen de teamleden om problemen op te sporen en op te lossen.

Als elk teamlid zich gehoord voelt, leidt dat tot een beter moraal. Dit is het natuurlijke resultaat van mensen die zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen om meer bij te dragen. Hogere betrokkenheid leidt tot een hoger personeelsbehoud, wat vooral belangrijk is voor de onderhoudssector, met een groot tekort aan vakmensen in het onderhoudsdomein. Bovendien zijn teams met een hoge betrokkenheid van werknemers 21% productiever dan teams met een lage betrokkenheid.

In onze snel veranderende industrie kunnen we niet vertrouwen op verouderde communicatiemethoden. Onderhoudsteams moeten gebruik maken van hedendaagse onderhoudsprocessen en daarmee moderne communicatiemiddelen, zowel software als hardware, om elkaar op de hoogte te houden van de laatste veranderingen of activiteiten.

2. Verbeteren van de toegang tot belangrijke gegevens

Als managers besteden we veel tijd aan het halen van doelstellingen en het vrijelijk laten delen van informatie. Om dit te vergemakkelijken, maakt u één enkel toegangspunt voor gegevens voor iedereen, van technische specs tot apparatuurrecords. Dit kan worden bereikt door alles online op te slaan en toegang te geven aan zowel managers als technici.

Dit single-source-of-truth access point maakt het zoeken naar belangrijke gegevens sneller, waardoor de reactietijd en de hersteltijd worden verbeterd. Het verlaagt ook de tijd die nodig is om het probleem te diagnosticeren, omdat de werkgeschiedenis van de apparatuur direct beschikbaar is.

3. Hefboordmobiliteit

Om ten volle te kunnen profiteren van het feit dat u al uw gegevens op één plaats hebt, moeten de gegevens toegankelijk zijn via een mobiel apparaat. De dagen van portofoons of handmatige werkbladen zijn voorbij; ee leven in een tijdperk waarin iedereen 24/7 verbonden is via smartphones en andere slimme apparaten.

Werknemers verwachten vandaag de dag moderne oplossingen voor moderne communicatieproblemen en onderhoudsprocessen, waaronder het gebruik van smartphones om informatie te delen, samen te werken en taken toe te wijzen.

Overweeg samen welke technologie door uw team kan worden gebruikt om de communicatie te stimuleren. Tools als Slack en Trello maken teammanagement en samenwerking gemakkelijker dan ooit en mobiliteit is een hoeksteen van succesvolle communicatiestrategieën.

4. Optimaliseer de workflow

Een van de manieren om de communicatie te stimuleren is door een meer gestandaardiseerd onderhoudsproces. Begin met het creëren van evenwichtige onderhoudsprocessen die iedereen de tijd geven om te rusten, te herstellen en op te laden.

Zorg voor een aangewezen communicatiekanaal voor zowel reguliere taken als noodgevallen, zodat mensen weten hoe ze in contact kunnen komen als het urgent is. Verwacht niet dat technici meerdere taken uitvoeren, maar houd het eenvoudig en gericht. Dit zal het team helpen om gefocust te blijven op hun prioritaire taken.

Overweeg om een procesanalist uw onderhoudsprocessen in kaart te laten brengen en deze te optimaliseren met behulp van business best practices. Er is altijd ruimte voor verbetering en er kunnen verrassende procesfouten aan het licht komen.

5. Maak gebruik van CMMS

Met CMMS-software hoeft u geen tijd meer te verspillen aan het wachten op handgeschreven rapporten. Alle onderhoudswerkzaamheden kunnen in realtime worden gevolgd en begeleid. Informatie over alle apparatuur en onderhoudsprocessen kan in een paar klikken worden bekeken.

Een CMMS kan een aantal extra voordelen bieden, zoals eenvoudige toegang tot alle eerdere onderhouds- of reparatiegegevens, het online volgen van alle apparatuur en het in real-time rapporteren van storingen aan de apparatuur.

Daarnaast kunt u geplande interventies met andere medewerkers controleren en bevestigen, geautomatiseerde interventierapporten opstellen en deze afleveren aan degenen die ze nodig hebben.

6. Elimineer onnodige communicatie

Inefficiënte communicatie leidt tot inefficiënte resultaten, zelfs als uw hele team toegang heeft tot moderne apparatuur. En inefficiënte communicatie kan leiden tot:

  • vertragingen in de productie en een daling van de productiviteit,
  • dubbel werk
  • werk met een lage prioriteit / hoge prioriteit als gevolg van miscommunicatie
  • gemiste deadlines en werkvertragingen omdat kritieke reserveonderdelen opraken zonder dat iemand het weet

Slechte communicatie kan betekenen dat er geen preventieve maatregelen worden genomen die het team moet volgen, en kan er ook toe leiden dat machines en andere apparatuur niet beschikbaar zijn in de inventaris. Dit veroorzaakt op zijn beurt langdurige stilstand en gerapporteerde problemen die niet worden opgelost door slechte documentatie.

Conclusie onderhoudsprocessen

Het is duidelijk dat u het zich niet kunt veroorloven om communicatie als een belangrijke pijler van uw onderhoudsstrategie te negeren. Inefficiënte communicatie kan leiden tot ernstige gevolgen voor uw onderhoudsteam en de algehele paraatheid, omdat het de betrokkenheid, productiviteit en retentiegraad van uw medewerkers verlaagt.

Aan de andere kant kan de focus op het verbeteren van de communicatie door middel van mobiele apparaten, communicatiemiddelen, betere processen en duidelijk gedefinieerde plannen het concurrentievermogen en de winstgevendheid van uw bedrijf aanzienlijk verbeteren.

Lees ook:
Wat heeft de innovatieve maakindustrie nodig?
Aandrijfsysteem online berekenen

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie