Ventileer ook eens je klantenbestand

Klantenbestand ventileren

Het verschilt wel iets per sector/branche. Maar uit onderzoek onder bedrijven is bekend dat doorgaans 20% van het klantenbestand voor 80% van de omzet zorgdragen. En wat de winstmarge betreft is de verhouding nog schever. Kleinere klanten kosten nu eenmaal in verhouding meer tijd en energie. En dat is geld dat ten koste gaat van de bedrijfswinst. Ondanks de vaak wat hogere prijs die kleinere klanten betalen voor producten, diensten of zelfs het uurtarief vanwege lagere volumekortingen.

Het is dan ook goed om voor jezelf na te gaan welke klanten goed bij jouw bedrijf passen en welke niet. En dan ook te kiezen welke klanten je nu juist wel wilt bedienen en welke niet. Want als je niet uitkijkt probeer je zowel klanten te bedienen die een heel goede service willen als klanten die juist tegen een heel lage prijs geleverd willen krijgen. Maar dat botst in de praktijk. Want service verlenen kost nu eenmaal tijd en geld. En nog erger: de klanten die de laagste prijs willen hebben vaak wat service betreft ook nog veel noten op hun zang.

Klantenbestand ventileren

Ik merk in de praktijk dat veel ondernemers/managers er moeite mee hebben om te kiezen en om noodzakelijke acties te ondernemen. Want de klant is immers koning, betaalt uiteindelijk ‘je’ boterham en ze komen ook niet zomaar aanwaaien. Toch is het voor ieder bedrijf goed dat het klantenbestand met regelmaat – zeg jaarlijks – eens goed ‘geventileerd’ wordt.

Want is die klant die twee jaar geleden binnengehaald is, nu wel zo veel belovend gebleken? En wat is het aandeel van jouw bedrijf nu bij die organisatie die jullie benaderde om als vaste derde leverancier te fungeren? Wordt inderdaad het omzetaandeel in die productgroep/dienst gerealiseerd dat ‘beloofd’ was of blijft het bij af en toe een opdracht?

Er zitten trouwens ook pareltjes tussen kleinere klanten. En misschien wel wat minder ‘fijne’ klanten tussen de wat grotere of zelfs grote klanten van een bedrijf. Daarom is het goed om je klantenbestand regelmatig te ‘ventileren’. Dat geeft lucht voor de behandeling van klanten die beter bij jouw bedrijf passen. Want de ene klant is nu eenmaal niet hetzelfde als de andere.

PS. Wil je meer weten over het ‘ventileren’ van je klantenbestand, Neem dan eens deel aan de (gratis) online inspiratiesessie ‘haal meer rendement uit bestaande klanten’ van STEM Industrial Marketing Community. Meer informatie daarover vind je hier.


Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)