Door: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community) - 23 februari 2023 |
Foutje – ‘maar toch bedankt!’ Want ik heb uw aandacht. En daar gaat het me primair om. Want grote kans dat wij elkaar (persoonlijk) nog niet kennen. En waarom zou je dan deze column lezen? En zelfs als je mij wel kent, is de kans groot dat je ‘doorbladert’, als ik je aandacht niet had getrokken.
Op dit punt moet ik uitkijken dat ik die niet verlies. Fijn als je de moeite neemt om verder te lezen. En dit nog even volhoudt. Want dan lees je meer over lessen uit het communicatievak. De eerste is die van deze intro: zorg dat je aandacht krijgt en……… vasthoudt.
Maar dit is maar één aspect in communicatie. Of dit nu in een artikel, blog of advertentie is. In de praktijk zie ik het nogal eens fout gaan bij wat men wil overdragen. Hoe je daar aandacht voor vraagt en mee vast weet te houden. In feite dus het doel waarom je communiceert.
Wil je naamsbekendheid verkrijgen? Dan is dat een ander doel dan het aanprijzen van je producten, of iemand aansporen tot de aanschaf daarvan. En, daarmee is ook telkens je boodschap anders.
Een professioneel tekstschrijver zal dan ook altijd vragen: wat wil je bereiken met wat je wil communiceren. En, tekstschrijven is ‘de kunst van het schrappen’ zoals één van de copywriters mij heeft geleerd bij het reclamebureau waar ik ooit gewerkt heb. Want aandacht trekken doe je door een compacte prikkelende kopzin. Aandacht vasthouden door relevante maar kort en krachtig geschreven inhoud. Tekstschrijven is dus een vak apart. En ieder zo zijn eigen vak.
Ik ben zelf geen tekstschrijver. Mijn vakgebied is industriële marketing. En mijn doel met deze en andere blogs op deze site is om je daar meer over te vertellen. Want ook (industriële) marketing is een vak apart. Een vakgebied dat – net als jouw vak – niet zonder kennis erover uitgeoefend kan worden.
Maar in mijn dagelijkse praktijk zie ik helaas met regelmaat de brokstukken van een aantal aannames:
Laat ik voorop stellen dat het hebben van een goed product een absolute voorwaarde is voor het bestaansrecht van jouw organisatie. Maar dan heb ik het over meer dan een goede kwaliteit van het product. Belangrijker is: wat betekent dat product voor jouw afnemer. Of misschien wel de klant van de klant van jouw klant. Wat levert dat product die afnemer of eindgebruiker nu precies op?
En daar betreed je het domein van marketing: de klant in samenhang met jouw aanbod. Weten wat belangrijk is voor de klant of opvolgende afnemers in de keten. Daarna komt pas de kennis en kunde van jouw bedrijf en haar mensen om de hoek kijken. Hoe je kunt inspelen op wat klanten en hun afnemers belangrijk vinden: klantbehoeften en hoe je daarop in kunt spelen. En, een positie in de markt mee kunt verwerven.
De term marketing komt dan ook van de samentrekking van de activiteit ‘market getting’. Dat betekent actief op zoek gaan naar de juiste markten en afnemers. Voor wie je een rol kunt spelen en toegevoegde waarde kunt leveren met jouw producten en/of diensten.