Door: Redactie - 22 juli 2021 |
In hun bijdrage aan CO2-reductie hebben elektriciteitsbedrijven al flinke vooruitgang geboekt. Nu moeten ze voortbouwen op hun bestaande prestaties door hun duurzaamheidsinspanningen te vergroten. We bereiken het 1,5°C-scenario niet zonder schonere elektriciteit te leveren.
Onze planeet kan onze enorme energievraag niet ondersteunen met traditionele opwekking van fossiele brandstoffen zonder de toch al precaire milieusituatie in gevaar te brengen. Dit betekent dat het verbeteren van de duurzaamheid en het vergroten van het gebruik van gedecentraliseerde hernieuwbare energiebronnen van cruciaal belang zijn voor de toekomst van elektriciteitsbedrijven.
De wereldwijde vraag naar elektriciteit neemt tegen 2040 met 60% toe. Het goede nieuws is dat in diezelfde periode het aandeel van zon en wind in de wereldwijde elektriciteit naar verwachting zal verdrievoudigen. De gevolgen van deze verschuiving in de energiemarkt zijn onder meer een nieuw niveau van complexiteit in de vraag en het aanbod van de energiebusiness. Dit brengt uitdagingen en kansen met zich mee. De veranderingen zullen de industrie op de proef stellen nu de grenzen tussen vraag en aanbod vervagen. Een duurzame, op hernieuwbare energie gebaseerde toekomst vereist steun en innovatie van alle spelers in de energiebranche.
Bij de vraag komt de complexiteit voort uit de interactie met energiemarkten en het optimaal benutten van stimulansen. Klanten zijn niet langer alleen energieverbruikers, maar zijn nu ook bewuste producenten geworden. In hun nieuwe rol als ‘prosumenten’ willen en hebben ze de kracht nodig om hun energiegedrag te sturen, zowel wat betreft consumptie als hun eigen productie. Ze willen hun energiemix actief kunnen beheersen en zoeken naar voordelen van de nieuwe energievergelijking, zoals betere betrouwbaarheid, beschikbaarheid, duurzaamheid, toegang tot energie en toegang tot nieuwe diensten.
De interactie tussen verschillende energiemarkten zorgt soms voor complexiteit aan de vraagzijde. Elektriciteitsbedrijven moeten technologieën gebruiken om de planning en investeringen en het beheer van assets en personeel te optimaliseren om hun bedrijfskritieke rol beter te vervullen.
Hoewel er complexiteit is, zijn er ook oplossingen voor beide kanten met behulp van technologie. Deze tools zijn flexibel genoeg om de huidige uitdagingen aan te gaan, zoals het spiegelen van het raster en gegevensuitwisseling, en om zich voor te bereiden op de toekomst. Digitalisering is een essentieel instrument is om duurzaamheid in alle aspecten van het bedrijf te integreren, maar het biedt geen volledige oplossing. Om hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen en concurrerend te blijven, moeten elektriciteitsbedrijven ook:
Het is de verantwoordelijkheid van elektrische bedrijven om te helpen bij het behalen van klimaatdoelstellingen en om duurzaamheid in alle aspecten van het bedrijf op te nemen. De druk om dit te doen komt van zowel interne doelstellingen als KPI’s tot externe druk van regeringen en beleidsmakers die tegen 2100 een scenario van meer dan 1,5 °C willen vermijden.
Auteur: Rob de Jongh, Schneider Electric
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.