Uitdagingen voor de industrie: een krappe arbeidsmarkt

Tekort

Onze nationale luchtvaartmaatschappij KLM schrapt deze zomer vluchten. Niet alleen door een tekort aan piloten en onderhoudspersoneel maar ook omdat toeleverketens steeds meer moeite hebben om op tijd benodigde vliegtuigonderdelen te leveren. Het probleem van een krappe arbeidsmarkt werkt dus door op verschillende fronten. Niet alleen het bedrijf zelf maar ook toeleverpartners én zelfs de klant. In dit geval de vakantieganger die deze zomer een vlucht naar zijn vakantiebestemming wil maken maar waarvan de vlucht geannuleerd is. Of in het meest gunstige geval op een andere dag moet vliegen dan op het gewenste moment. De gevolgen laten zich raden. Want minder vluchten beteken weliswaar minder variabele kosten. Maar ook direct minder opbrengsten. Of anders gezegd: als je door een tekort aan personeel je waardepropositie niet (meer) waar kunt maken, verlies je afzet, marge, marktaandeel, boet je in op je imago en het vertrouwen van klanten. Zo eenvoudig is het.

Impact op de maakindustrie

In de maakindustrie is het tekort aan personeel een groeiend probleem. Technisch opgeleide mensen zijn daarnaast spaarzamer te vinden en laten zich ook nog eens minder makkelijk ‘verleiden’ om bij een andere werkgever aan de slag te gaan. Het gevolg van een tekort aan medewerkers gaat dan ook verder dan een verhoogde werkdruk op de medewerkers die er wel zijn en een gerede kans op een hoger ziekteverzuim.

Gevolgen voor het bedrijf

Een tekort aan medewerkers raakt bedrijven direct en indirect in hun productiviteit. Want naast een lagere productiecapaciteit binnen de eigen organisatie, worden ze ook geconfronteerd met langere levertijden door toeleveranciers van materialen die voor de eigen productie van belang zijn. Daardoor komt het waarmaken van de belofte aan afnemers in het geding. En misschien daarmee ook de verwachtingen van afnemers verderop in de keten: van de klant van de klant en de consument dus. Net zoals de passagiers bij KLM geraakt worden. Al met al kan dit leiden tot stijgende arbeidskosten, verlies van klanten, omzet en een dalende winstgevendheid. En het kan zelfs gevolgen hebben voor imago van en vertrouwen in jouw bedrijf.

De rol van strategische marketing

Al deze punten maar zeker ook imago en vertrouwen hebben een sterke relatie met business development van jouw bedrijf en de rol van strategische marketing, innovatie, communicatie en sales daarbij. Want zonder de juiste mensen is misschien niet alleen een probleem binnen de productie maar ook bij sales, bij het promoten van producten, diensten en het bedrijf en het ontwikkelen en realiseren van toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen door een tekort aan menskracht om te werken aan innovatie. Elementen die juist ook weer van belang zijn voor de aantrekkingskracht op afnemers en zelfs medewerkers.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Het is dan ook van belang om je aandacht te verdelen over verschillende zaken die een relatie met elkaar hebben. Je volledig richten op het oplossen van het tekort aan medewerkers en productieknelpunten, brengt het gevaar met zich mee dat de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van jouw bedrijf in de markt afneemt. En loop je het risico om uiteindelijk je plek op de markt te verliezen.

Neem een eerste stap

Technische bedrijven zich moeten voorbereiden op een toekomst met de nodige uitdagingen waarin flexibiliteit, snelheid en strategische marktinzichten steeds belangrijker worden. Maar hoe zorg je ervoor dat je organisatie de juiste keuzes maakt?

Op dinsdag 25 maart organiseert de STEM Industrial Marketing Community een (gratis) masterclass waarin we hier dieper ingaan. Spreker Albert-Jan Swart (sectoreconoom industrie, ABN AMRO) deelt zijn inzichten over marktontwikkelingen en wat ze betekenen voor jouw bedrijf.

Daarna bespreken met elkaar hoe je deze en andere marktinformatie effectief inzet om je concurrentiepositie te versterken. Van harte welkom.

📅 Dinsdag 25 maart 2025
🎤 Spreker: Albert-Jan Swart (sectoreconoom industrie, ABN AMRO)
💡 Onderwerp: Marktontwikkelingen en wat ze betekenen voor jouw bedrijf

Deelname is gratis, maar aanmelden is verplicht. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Algemeen - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.