Studenten Technische Bedrijfskunde in finale Global Student Challenge

Studenten Technische Bedrijfskunde
Illustratie: Avans. Vlnr: Thom Waterval, Wouter van Veghel, Kai Dijkstra en Floris Deenen

Met fictief fruitdrankbedrijf strijden studenten Technische Bedrijfskunde voor 10.000 euro

Vier derdejaarsstudenten Technische Bedrijfskunde van Avans uit Den Bosch staan in de finale van de Global Student Challenge. Vanaf zondag strijden ze een week lang met hun fictief fruitdrankbedrijf SodaSopa tegen studenten van over de hele wereld voor de hoofdprijs van 10.000 euro.

“Het was al heel leuk om mee te doen met de challenge, maar nu we in de finale staan is het al helemaal gaaf”, zegt Wouter van Veghel, een van de vier groepsgenoten. “Zeker als je ziet waar de deelnemende andere groepjes vandaan komen. China, Wenen; eigenlijk uit de hele wereld. En dat terwijl de eerste ronde bij Avans met alleen onze studiegenoten begon”, vult Floris Deenen aan.

The Global Student Challenge is een internationale wedstrijd waarbij groepjes studenten van verschillende hogescholen en universiteiten ervaren hoe het is om algemeen directeur van een groot bedrijf te zijn. Het doel is om een virtueel bedrijf op te zetten en beslissingen te nemen die echte bestuurders ook moeten maken en zo een zo hoog mogelijk winstpercentage te behalen. Gamesimulator The Fresh Connection rekent alle keuzes van de studenten door, waardoor het runnen van het bedrijf als een spel voelt. In The Fresh Connection nemen studenten de zaken van een verlieslijdend fruitdrankbedrijf over.

30 finaleplekken

Uit dertig Avansgroepen ging de groep van Wouter, Floris en hun twee groepsgenoten Kai Dijkstra en Thom Waterval samen met een paar andere groepjes door naar de officiële kwalificatieronde. Daar kwamen ze in een internationale poule terecht waar van de negentig groepen, er dertig doorgaan naar de finale. Een die je niet zomaar bereikt, zeggen de groepsgenoten. De studenten Technische Bedrijfskunde deelden het bedrijf op in verschillende takken. Zo is de één verantwoordelijk voor de inkoop van grondstoffen, de ander voor de verkoop van fruitdrankjes en weer een ander voor het operationele proces.

Goede bedrijfsstrategie

“We kennen elkaar goed en durven kritisch naar elkaar te zijn. We steken veel tijd in de opdracht en zijn constant bereikbaar. We verdwijnen niet van de radar, de afstemming en samenwerking in onze groep is goed”, vertelt Floris. “En onze bedrijfsstrategie zit ook gewoon goed in elkaar. In de eerste ronde mikten we op een zo goedkoop mogelijke inkoop van de sinaasappels. Die kregen we, maar er bedorven er veel. Toen zochten we naar een middenweg, waarbij we zo min mogelijk weg hoefden te gooien. Dat leverde veel succes op, zagen we in de cijfers van de simulatie”, zegt Wouter.

In bovenstaande grafiek is te zien hoe de ROI (Return on Investment), een soort winstpercentage, sinds de start van het project flink groeit.

Relevant en leerzaam

Waar het project als schoolopdracht in februari bij Avans begon, zit de groep inmiddels in de fase dat het ook buiten schooltijd veel tijd in beslag neemt. Dat doen de enthousiaste studenten Technische Bedrijfskunde echter zonder morren, omdat het zo leuk is. “En het is interessant voor later. De game die wij spelen, gebruiken bedrijven in het werkveld ook. We werken dus met dezelfde programma’s als zij. Dat maakt het relevant, leuk en leerzaam.”

Natuurramp

De finale begint zondag en duurt een week. Elke dag spelen de mannen een nieuwe ronde van het spel, wat dus net als het runnen van een echt bedrijf constant doorgaat. Maar hoe de finale er precies uit komt te zien, is ook voor hen nog een verrassing. “Bij een van de vorige rondes moesten we opeens rekening houden met de uitstoot van CO2. Dat wisten we niet, waardoor we wel wat verloren”, zegt Floris. “Ook kan het zijn dat er in de simulator opeens een natuurramp plaatsvindt. Dat heeft dan weer invloed op het transport.”

Mochten de vier heren de hoofdprijs van 10.000 euro winnen, dan investeren ze het in cryptocurrency. Maar zover is het nog lang niet, vertellen ze lachend. “Op Linkedin zagen we wat resultaten van andere groepjes. Zij behaalden tot nu toe ook hoge winstpercentages, dus makkelijk wordt het niet”, merkt Thom op. “Al gaan we natuurlijk voor de eerste plek!”

Auteur: Levie Vriend van Avans

Lees ook:

close

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.