Hoe vernieuwend is jouw bedrijf?

Europees Octrooibureau innovatie Octrooi

Innovatie: wat is het eigenlijk. Een hardnekkige misvatting is dat innovatie draait om het nieuwste van het nieuwste. Ontdekkingen die nog nooit eerder vertoond zijn. Maar is dat wel juist?

Als je naar definities van innovatie kijkt, gaat het wel altijd om vernieuwing. Maar dat zijn niet per se baanbrekende uitvindingen. Bij innovatie gaat het om het toepassen van vernieuwingen. En dan ook nog succesvol. Dus niet iets wat op de plank blijft liggen als een mooi idee. Maar iets dat daadwerkelijk toegepast wordt.

Overigens gaat het bij innovatie niet alleen om producten. Het kan ook om vernieuwing van de dienstverlening of aanpassing van bedrijfsprocessen gaan. En zelfs om vernieuwing van het businessmodel.

Denk daarbij maar eens aan Signify. Voor een deel verkoopt deze ‘lampen leverancier’ verlichting in plaats van lampen. Een dergelijk nieuw businessmodel waarbij je geen producten verkoopt maar tegen een maandelijks bedrag zorgt dat er licht is zoals bij Signify, noemen we ‘servitisering’.


Maar dit is zeker niet de enige manier om innovatief te zijn als bedrijf. Dat ben je ook als je de interne processen beter afstemt op ontwikkelingen op de markt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het optimaliseren van processen om faalkosten terug te dringen of beter nog: te voorkomen.

Belangrijke termen bij innovatie zijn dus: vernieuwen, toepassen en succesvol. Dat laatste betekent in het voorbeeld van de faalkosten dat de vernieuwing die is bedacht en doorgevoerd, dat deze ook leidt tot aantoonbare lagere foutmarges en kosten van fouten. Waarmee je bijdraagt aan een efficiënter intern proces bij jouw afnemers omdat ze met minder afkeur – of liever nog: helemaal geen afkeur – te maken hebben.

Om innovatief te zijn, hoef je echt niet als bedrijf het meest vooruitstrevende te zijn en een aantal ‘Willy Wortels’ in dienst te hebben. Je moet wel als bedrijf open staan voor vernieuwing en aan een aantal voorwaarden voldoen.

En dat brengt me bij de vraag: hoe vernieuwend is jouw bedrijf? Dat vermogen om te vernieuwen wordt bepaald door de mate van marktgerichtheid van een organisatie. Daarvoor is het van belang om snel in te spelen op relevante ontwikkelingen op onder meer economisch, (geo)politiek en technologisch gebied, veranderende marktomstandigheden binnen de eigen markt maar zeker ook op die van jouw huidige of toekomstige afnemers.

Start eerst met een masterclass

Hoe vernieuwend jouw technische bedrijf is, wordt in belangrijke mate bepaald door de mate en snelheid waarmee jouw bedrijf inspeelt marktveranderingen. Daarom organiseert STEM STEM Industrial Marketing Community met regelmaat een speciale bijeenkomst om te praten over de stemming in de maakindustrie. En over het verloop van economische, geopolitieke, technische en andere ontwikkelingen die invloed hebben op de (toekomst) van bedrijven in de maakindustrie.

Dinsdag 25 maart 2025 organiseren we weer zo’n bijeenkomst. Dan geeft Albert-Jan Swart (sectoreconoom industrie ABN-AMRO bank) inzage in de jongste cijfers over de ontwikkelingen in de industrie en economie en zijn visie daarop voor 2025 en daarna. Tijdens deze sessie gaan we ook met de deelnemers in gesprek over de betekenis daarvan voor de eigen sector en organisatie.

Deelname is gratis maar vooraf aanmelden is wel noodzakelijk. Kijk voor meer informatie en om uw deelname door te geven op deze link


Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Algemeen - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.