Marketing voor techneuten: taaie kost?

CORE Changemakers

Dirk van Meer (CEO van CORE Changemakers) is van nature een techneut. Met zijn team voerde hij marketing meer uit als flipperkastmarketing. Een LinkedIn berichtje hier en een flyertje daar om studenten te werven voor het studententeam: CORE Changemakers. Zijn vader Gabby van Meer, alumnus van de STEM Business Development opleiding, wist al veel eerder dat marketing veel meer is dan dat. Dirk weet dit inmiddels ook. Tijdens het STEMmingscafé van 16 december ’22 zijn Dirk en Willem rondom de ST@mtafel gaan zitten om terug te blikken op die veranderde blik op marketing.

Dirk vertelde al snel dat hij vóór zijn ontmoeting met Willem, marketing puur als operationeel zag. Binnen CORE Changemakers werd marketing gebruikt om studenten te werven via online en offline kanalen. “Het was ook zo dat niemand marketing leuk vond. Zelfs de marketingmensen vonden het niet leuk. In het begin wel, maar na drie maanden vonden ze het stom want dat was inderdaad alleen maar posts maken en online gooien,” vertelde Dirk. Dirk wilde het begrip marketing wel eens goed laten introduceren aan zijn team en nodigde Willem uit voor een ‘crash course’ in marketing. “Haal het maar helemaal door, want wat wij zeggen op marketing gebied is fout. Leg ons uit hoe het wel werkt en laten we samen gaan kijken hoe we dit moeten gaan doen,” vertelt Dirk.

‘’Als techneut, kun je je voorstellen dat het taaie stukken zijn.’’

Zo gezegd, zo gedaan. In september 2021 trok Willem de stoute schoenen aan om bij het team opnieuw zijn vak te introduceren: marketing. “Zijn vak?” vraag je je misschien af. Willem heeft jarenlange ervaring in strategische, tactische en operationele marketing, zowel in B2B omgevingen, voor zakelijke dienstverlening als voor organisaties die (ook) op de consumentenmarkt opereren. Hij heeft kennis, ervaring maar ook passie voor het vak waarmee hij anderen weet te inspireren. Zo ook Dirk en het team van CORE Changemakers. “Er kwam een life learn lesson uit deze introductie sessie,’’ Willem introduceerde tijdens deze sessie de SWOT-analyse aan de studenten. De studenten gebruikten deze analyse puur en alleen op technisch gebied. Willem liet hen verder kijken dan dat. “Voor mij als technicus is de SWOT-analyse er, om te kijken naar de strenghts en weaknesses op het gebied van een installatie,” legt Dirk uit. Voor de SWOT-analyse bij de business development van een organisatie moet je kijken naar waar je als team goed in bent, en dat mag ook zeker gaan over je sociale skills bijvoorbeeld.

Uit die SWOT-analyse bleek ook dat ieder teamlid een andere kijk had op CORE Changemakers. “Daar hebben we veel van geleerd, ook over hoe we die vertaling terug gingen maken,” Na die sessie trad Willem op als coach door het team meerdere keren marketing gerelateerde vragen te stellen. Dirk reageerde hier vaak lachend op met de reactie: “Is dat een vraag? Daar hebben we nooit eerder over nagedacht,” wat resulteerde in een aantal verschillende brainstormsessies om antwoorden op deze vragen te krijgen.

“Elk obstakel dat we tegenkwamen heeft Willem een keer in ons gezicht geduwd zodat we doorhadden waar het om ging. Dat was heel confronterend, maar ook heel leuk. Als techneut kun je je voorstellen dat het taaie stukken zijn. Gelukkig is Willem ook een hele gezellige gast waardoor het ook leuk was,” vertelt Dirk. Nadat het team meerdere obstakels had doorstaan, zijn ze aan de slag gegaan met een marketingplan om de propositie aan te scherpen. Met de kennis die zij door Willem hebben opgedaan, hebben zij dit zelf in de praktijk toegepast. Hiermee is zelfs de basis gelegd voor een aangepaste positionering die beter aansluit bij wat het oorspronkelijke studenten team CORE betekent voor de markt: CORE Changemakers.

Auteur: Patricia Kant

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)