Flipperkastmarketing: het levert je geen bal op

Flipperkastmarketing

Het valt me vaker op en het raakt me diep in mijn marketinghart: het in het spel houden van de ‘marketingbal’ als in een flipperkast. Vaak door managers die geen of onvoldoende kennis hebben van het marketingvak. Het is ongeveer hetzelfde als je mij zonder verdere toelichting of opleiding in je productieproces op een cruciale positie de knoppen laat bedienen.

Dan druk ik waarschijnlijk willekeurig op de ‘knoppen’. Net zoals die managers op de ‘buttons’ van de marketingflipperkast drukken om het pad van de bal te veranderen en te proberen die zolang mogelijk in het spel te houden.

Het gevolg: de ene week voeren ze een campagne op Facebook uit, de volgende week delen ze een reeks foto’s op Instagram. En als dat niet snel genoeg resultaten oplevert, wordt er snel een zelfgemaakt filmpje op TikTok gelanceerd.

Geduld is een deugd. Blijkbaar niet als het om de marketingcommunicatie van een bedrijf gaat. Want daar gaat het hier over. Dit ongecoördineerde beleid kom ik zelfs tegen bij strategische marketingplannen die binnen een jaar al weer op de schop gaan. En bij jaarplannen waar te weinig tijd wordt besteed aan een grondige voorbereiding in het najaar. Enthousiast mee wordt gestart in het nieuwe jaar. Maar nog voor Pasen al driemaal is afgeweken van het oorspronkelijke plan.

Ik noem het ‘Flipperkastmarketing’. Het plan krijgt telkens een nieuwe ‘boost’ met de flippers, in de hoop dat de marketingbal nog even in het spel blijft. ‘Stick to the plan’ lijkt een begrip dat er dan niet toe doet. De vraag rijst zelfs of er zonder meer wel een plan is. Want het opstellen van een goed plan vereist geduld, een grondige Analyse, het trekken van Conclusies, het Creëren van een weloverwogen (actie)plan en uiteindelijk de Uitvoering ervan.

Op deze manier laad je de ACCU van je marketingplan op een degelijke wijze. Of het nu gaat om een leerjaren strategisch plan of het plan voor het uitvoeren van marketingactiviteiten in het komende jaar. Marketing is geen trucje om de bal in het spel te houden; het is een vak apart waarbij vaardigheden nodig zijn om te weten aan welke knoppen je moet draaien om ‘het marketingspel’ op een goede en weloverwogen manier te spelen.

Over het laden van de ACCU van je marketingplan – of noem het gerust een business development plan – verzorgt Willem de Vries met regelmaat (gratis) online inspiratiesessies.
Klik hier voor meer informatie.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)