Techniekonderwijs en industrie zijn elkaars hofleverancier

130
Techniekonderwijs

De technische sector kampt met een groot tekort aan arbeidskrachten. Om die reden investeert Siemens veel in techniekonderwijs. Zoals onlangs via practicumgastlessen voor studenten Mechatronica van de Haagse Hogeschool. Ook ontvangt de hogeschool binnenkort een onderwijspakket van Siemens voor de opbouw van een eigen motorenpracticum. Een blauwdruk voor de samenwerking met andere hogescholen.

Tot enkele jaren geleden konden de studenten Elektrotechniek en Mechatronica van de Haagse Hogeschool voor hun motorenpracticum terecht bij de TU Delft. Vanwege de enorme instroom van TU-studenten moest er een andere oplossing voor het practicum worden gezocht. “Wij besloten zelf een motorenpracticum te gaan opzetten en hebben twee leveranciers van aandrijftechnologie gevraagd hoe zij ons konden helpen”, vertelt Ernst Kouwe, docent Mechatronica aan de Haagse Hogeschool. “Siemens had geen kant-en-klare practicumpakketten, maar biedt wel alle losse componenten die wij zelf in elkaar kunnen zetten. Wij vinden het leuker om die puzzel zelf te kunnen leggen. Dit sluit volgens ons ook beter aan bij hbo-niveau.”

Gastlessen

Een team van Siemens-medewerkers heeft samen met Ernst Kouwe een lespakket ontwikkeld op basis van reeds bestaand lesmateriaal voor Siemens-klanten. Aan de hand van demokoffers zijn bij de Haagse Hogeschool meerdere practicumgastlessen verzorgd. De voorbereidingen waren in handen van Tom Visser en Meyad Brojerdyan van Siemens. Zij droegen vervolgens het stokje over aan hun collega’s Jelle Zijderhand en Youri Verschut, die de eerste gaslessen verzorgden voor studenten en via een ‘train the trainer’-concept ook docenten opleidden.

De samenwerking met Siemens is een win-win: wij blijven als hogeschool op de hoogte van de modernste techniek en onze studenten sluiten beter aan op de arbeidsmarkt.

Ernst Kouwe, docent Mechatronica aan de Haagse Hogeschool.

Cutting edge technologieën

“Mooi dat Siemens dit doet”, aldus Kouwe. “Wij vinden het belangrijk dat onze studenten tijdens hun studie in aanraking komen met moderne technologie. Daartoe werken we samen met verschillende leveranciers. Siemens is een van de grootste spelers op het gebied van industriële automatisering. Het is dus zeker niet verkeerd om studenten te laten werken met hun technologie. Wij willen onze studenten meer kennis laten opdoen met cutting edge technologieën, zoals Artificial Intelligence en 5G. Dit hebben ze nodig als ze na hun studie aan de slag gaan in de industrie. Een deel van onze afstudeerders gaat naar grote bedrijven, maar we hebben ook zat studenten die naar start-ups gaan. De samenwerking tussen het techniekonderwijs en Siemens is een win-win: wij blijven als Hogeschool op de hoogte van de modernste techniek en onze studenten sluiten beter aan op de arbeidsmarkt.”

Praktijkkennis opdoen

De studenten gingen aan de slag met de hardware in de demokoffers. Onder meer Mechatronica-student Thijs Weber heeft er veel van opgestoken. “Wij hebben geleerd hoe we met een Technologie PLC (T-CPU) en software van Siemens een servomotor kunnen aansturen. Hierover hadden we al veel geleerd bij meneer Kouwe. Het was mooi om deze kennis stap-voor-stap in de praktijk te kunnen toepassen.”

Ernst Kouwe wil zelfs nog een stap verder gaan: “Het is onze ambitie om dit practicum te laten groeien zodat we studenten de werking van motoren in een technische omgeving kunnen laten zien. Voor Mechatronica-studenten is het belangrijk dat ze een motor leren toepassen. Ze moeten onder meer begrijpen hoeveel warmte ontwikkeld wordt en welk vermogen ze nodig hebben. Wanneer zet je een asynchroon-motor in en wanneer een servomotor? Wat zijn de prijsverhoudingen? Dergelijke kennis is nodig om de juiste keuzes te kunnen maken. Daarom streven we naar een practicum waar studenten nóg meer van leren. Zonder de boost die Siemens ons met de gastlessen heeft gegeven, zouden we dit nooit kunnen bereiken.”

Delta picker project

In dit kader heeft de Haagse Hogeschool een bestelling bij Siemens geplaatst om het ‘delta picker project’ verder uit te bouwen. Bij dit project bouwen studenten zelf een delta picker. Kouwe: “We gaan het delta picker project voorzien van Siemens’ motoren om het niveau verder op te krikken naar de huidige industriële standaard. Verder gaan we voor het practicum zelf constructies maken waardoor de studenten goed kunnen zien hoe de oude nokkenmechanismen vervangen zijn door softwarematig gesynchroniseerde motoren.”

Blauwdruk

Het bestelde materiaal zal door Siemens worden geleverd in de vorm van een ‘onderwijspakket’. Jelle Zijderhand: “We doen het voor het eerst op deze manier en zien het als een blauwdruk. Hierdoor hoeft lesmateriaal niet steeds opnieuw te worden uitgevonden. Inmiddels zijn we ook met andere hogescholen in gesprek. We vinden het belangrijk om techniekonderwijs in Nederland breed te ondersteunen: van basisschoolniveau tot hogeschool en universiteit. Het wordt voor bedrijven steeds moeilijker om technisch geschoold personeel te vinden, maar we hebben deze mensen in de toekomst keihard nodig. Ook bij Siemens. Daarom dragen we graag een steentje bij aan de opleiding van techniekstudenten. Via gastlessen, maar ook door eigentijdse technologie ter beschikking te stellen. We gaan volgend jaar ook een rondleiding voor techniekdocenten organiseren door ons onlangs geopende Digital Experience Center in Den Haag, een ervaringscentrum waarin Industry 4.0 centraal staat.”

Hofleveranciers

Leuk om te weten: alle bij dit project betrokken Siemens-medewerkers (Jelle, Youri, Meyad en Tom) zijn afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool. Mechatronica-student Thijs Weber was na de practicumgastles zo enthousiast dat hij Siemens benaderde voor een stage. Hij werkt inmiddels aan een stageopdracht die voortbouwt op wat hij tijdens de gastlessen geleerd heeft. Thijs komt in aanraking met onder meer simulatiesoftware, Digital Twins en andere vooruitstrevende (digitale) technologieën . “Hartstikke interessant en leuk! De werksfeer bij Siemens is heel goed. En fijn dat er zoveel voormalige studenten van mijn school bij dit mooie bedrijf werken.”

Jelle Zijderhand: “Zo zie je maar weer: dacht ik na mijn afstuderen dat ik wellicht de deur van de Haagse Hogeschool voorgoed achter mij dicht zou trekken, nu zit ik er amper een paar jaar later weer! Maar eigenlijk niet meer dan logisch. We zijn als techniekonderwijs en technisch bedrijfsleven elkaars hofleverancier: zij de mensen en wij de technologie.

Lees ook:

close

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.