’s Werelds eerste aangedreven kabelrups systeem voor lange rijwegen

Kabelrups systeem

Bijna geen beperkingen bij lange rijwegen, hoge dynamiek, lange looptijden: dat zijn de kenmerken die de innovatieve igus drive-chain kabelrups onderscheiden. ’s Werelds eerste kabelrups systeem met eigen aandrijving zorgt voor aanzienlijk langere looptijden op extreem lange rijwegen, omdat er nauwelijks trek- of duwkrachten optreden. Wereldwijd zijn op rails gemonteerde automatische stapelkranen (ASC’s) in havens slechts één van de toepassingen die daarvan profiteren.

40 jaar geleden waren containerschepen nog klein in vergelijking met de schepen van vandaag. Ze konden gemiddeld 1.000 containers vervoeren. Vandaag de dag vervoeren de reuzen van de Triple-E klasse bijna 24.000 containers – en dat aantal stijgt nog. Deze groottes vormen uitdagingen voor poorten, die hun infrastructuur voortdurend moeten uitbreiden, waaronder de ASC-en die containers laden op vrachtwagens en treinen. De enorme overheadkranen rijden nu op rails voor afstanden van honderden meter en meer. In veel gevallen volgen de motorkabels de beweging van de ASC-kranen.

“Bij lengtes van meer dan 1.000 meter werken er enorme duw- en trekkrachten in op de kabelrupsen”, zegt Jörg Ottersbach, hoofd van de kabelrupsen Business Unit bij igus. “Om deze belasting te voorkomen en de levensduur van het energietoevoersysteem in extreme toepassingen verder te optimaliseren, zijn wij de eerste ontwikkelaar ter wereld die een kabelrups systeem met een eigen aandrijving heeft ontwikkeld.”

Kabelrups systemen gebruiken hun eigen aandrijving om de beweging van de ASC te volgen

Het concept van het drive-chain kabelrups systeem werkt als volgt: op de buitenradius zijn aandrijfplaten gemonteerd die de kabelrups in de onderloop aandrijven. De onderste rail heeft motoraangedreven frictiewielen aan de zijkanten en rollers aan de bovenkant. Als de kraan in beweging komt, starten ook de frictiewielen hun motor. Het onderste deel beweegt zich synchroon langs de rail, waarbij nauwelijks trek- of duwkrachten van het bewegende uiteinde op de kabelrupsschakels werken. “Dit geeft ons een minimale belasting, lage slijtage en lange levensduur op trajecten van 1.000 meter en meer”, zegt Ottersbach. igus werkt ook al aan een alternatief aandrijfconcept dat frictiewielen vervangt door lineaire aandrijvingen.

Kabelrupsen met aandrijvingen zijn een alternatief voor stalen kabelhaspels

Zelfvoorzienende energietoevoersystemen zijn een economisch alternatief voor de traditionele kabelrups systemen die al tientallen jaren in ASC-en worden gebruikt: stalen kabelhaspels die motorkabels op- en afrollen – vaak in twee richtingen wanneer het vastpunt van de kabel zich in het midden van de rijweg bevindt. Het probleem is dat wanneer het kraan dit vastpunt nadert, deze moet remmen om het kabelgeleidingssysteem te laten draaien. Dit vergt tijd, hetgeen van cruciaal belang is in een tijdperk waarin havens hun productiviteit voortdurend moeten verhogen. Motorhaspels wegen ook vier tot zes ton, wat het energieverbruik van de kraan aanzienlijk verhoogt.

“Omdat de aangedreven kabelrups zonder onderbreking op de rails beweegt, hoeven ASC-en niet meer te remmen in de buurt van het vastpunt in het midden. Ze kunnen dus productiever werken”, aldus Ottersbach. “Tegelijkertijd verhoogt het kabelrups systeem noch het totale gewicht, noch de aandrijfkracht van het systeem die nodig is om het te verplaatsen. Het lagere gewicht maakt snelheden van 6 m/s mogelijk, zelfs op lange rijwegen. Dit zijn belangrijke voordelen, waarvan steeds meer havenbedrijven over de hele wereld profiteren.”

Meer informatie bij IGUS

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie