Nieuw Battery Competence Center opgezet door Nederlandse industrie

Battery Competence Center Fueling the Future Levensduur van een accu

Nederlandse ondernemingen, kennisinstellingen en brancheverenigingen bundelen hun krachten in het nieuwe innovatieprogramma Battery Competence Center. De samenwerkende partijen willen zo kennis en competenties opbouwen op het vlak van batterijtechnologie en de concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie versterken.

Battery Competence Center

Om de energietransitie te doen slagen, is innovatieve batterijtechnologie onmisbaar. Nederland kent sterke spelers in de mobiliteitssector, zoals DAF Trucks, VDL Groep en Damen Shipyards. Deze bedrijven zetten vol in op het elektrificeren van hun voer- en vaartuigen. Door krachten te bundelen met kennisinstellingen en veelbelovende startups op het gebied van batterijtechnologie en –productieprocessen, wil het Battery Competence Center batterijpakketten in Nederland gaan assembleren en daarmee de economische kansen voor Nederlandse Original Equipment Manufacturers (OEM’s) en startups vergroten. Een groot deel van de betrokken partijen en innovatieve startups in batterijtechnologie is gevestigd in de regio Brainport Eindhoven.

Batterijkennis opbouwen door unieke samenwerking

Het Battery Competence Center is een uniek samenwerkingsverband waarin kennis wordt gebundeld om te werken aan de ontwikkeling van batterijpakketten voor bussen, trucks en schepen. De partners in het Battery Competence Center bundelen hun kennis met als doel batterijpakketten zo te ontwikkelen en te produceren dat het voer- of vaartuig beter én concurrerender wordt. Ook trekken de partijen samen op om de inkoopkracht van de bedrijven te vergroten. Hierdoor wordt Nederland minder afhankelijk van buitenlandse leveranciers.

Het consortium bestaat uit de toonaangevende bedrijven DAF Trucks, VDL Groep, Damen Shipyards, startup ELEO Technologies, de kennisinstellingen TNO en Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), de economische ontwikkelingsmaatschappij Brainport Development en brancheverenigingen RAI Automotive Industry NL en Netherlands Maritime Technology (NMT).

Batterijpakketten voor serieproductie

In het eerste project van het Battery Competence Center werken de partijen samen om prototypen van batterijpakketten te ontwikkelen die door de deelnemende partijen in hun voer- en vaartuigen gebruikt kunnen worden. Zo gaat VDL Groep de opgebouwde kennis inzetten om batterijpakketten voor VDL-voertuigen te produceren. Het bedrijf heeft de ambitie om een demo-productielijn op te bouwen waar batterijpakketten van de band rollen. “VDL maakt nu voor zijn elektrische voertuigen gebruik van batterijpakketten die worden aangeleverd door partners uit Azië”, vertelt specialist e-mobiliteit Menno Kleingeld van VDL Groep. “Om meer flexibiliteit te krijgen, is het van groot belang dat assemblage van voertuigspecifieke batterijpakketten in eigen huis plaatsvindt. Hierbij kunnen wij onze kennis op het gebied van geautomatiseerde serieproductielijnen gebruiken, net als onze ervaringen als gebruiker van deze batterijpakketten. In het ideale geval, assembleren we naast onze eigen batterijpakketten ook pakketten voor andere bedrijven.”

Eerste grote truckfabrikant

DAF Trucks was in 2018 de eerste grote truckfabrikant die een volledig elektrische truck op de markt introduceerde en heeft inmiddels al meerdere uitvoeringen in haar leveringsprogramma. Jos Habets, Director Operations en lid van de Raad van Bestuur: “De komende jaren zal de vraag naar geheel of gedeeltelijk elektrische vrachtwagens alleen maar toenemen. Daarnaast gaan de ontwikkelingen op het gebied van batterijtechnologie buitengewoon snel. Door kennis en ervaring van collega-ondernemingen, kennisinstellingen en start-ups binnen het Battery Competence Center te bundelen, kunnen we onze concurrentiepositie op het gebied van de e-truck verder versterken.”

“Damen Shipyards ziet een unieke kans. Vooral omdat de automotive sector sneller elektrificeert dan de maritieme sector. Daarom willen ze deze kennis toepassen op de scheepvaart,” zegt Peter van Terwisga, Director Group’s Research bij Damen Shipyards.

Daarnaast ontwikkelt startup ELEO batterijpakketten. Ze richten zich op industriële voertuigen zoals graafmachines, heftrucks en tractoren. Echter, de pilotproductielijn uit dit project heeft een ander doel. Jeroen Bleker, founder van ELEO, legt uit: “Het helpt ons op grote schaal te produceren. Ook kunnen we ons bedrijf internationaal uitbreiden.”

Martijn van Gruijthuijsen, gedeputeerde Economie en Kennis- & Talentontwikkeling van de provincie Noord-Brabant, voegt toe: “Dit project krijgt steun. En wel €2,4 miljoen van het REACT-EU subsidieprogramma. Dit doen we samen met de provincie.” Bovendien investeren de deelnemende partijen €2,3 miljoen eigen geld. “Dankzij deze financiële steun kunnen we batterijtechnologie versnellen en verbeteren. Hierdoor wordt onze samenleving en economie duurzamer.”

Langetermijnstrategie Battery Competence Center

Het Battery Competence Center wil dat Nederland een belangrijke positie gaat innemen in de Europese batterijketen.

Nederland beschikt al over essentiële vaardigheden. We zijn sterk in het ontwikkelen van ingewikkelde productieprocessen en machines. Ook hebben we veel kennis van dunne-film technologie en plasma chemie. Beiden zijn cruciaal voor het ontwikkelen van nieuwe generatie batterijcellen. Bovendien is onze strategische locatie in Europa een voordeel. En laten we de robuuste automotive en maritieme industrie niet vergeten; deze zijn belangrijke succesfactoren.

Wat doen we met deze voordelen? In het Battery Competence Center breiden we ons ecosysteem uit. We zetten meerdere samenwerkingsprojecten op. We vertegenwoordigen en positioneren de industrie zowel nationaal als Europees. En we zorgen voor maximale kennisdeling binnen ons netwerk.

Brainport Development, RAI Automotive Industry NL en NMT leggen, vanuit het programmabureau op de Automotive Campus, de verbindingen over de bedrijfsgrenzen heen en betrekken hun netwerk. Als vervolgstap is al een tweede project opgezet waarvoor momenteel een subsidieaanvraag loopt voor de R&D Mobiliteitsregeling van RVO. Hierin zitten 28 partners uit de Nederlandse automotive en maritieme sector die samenwerken op de ontwikkeling, productie en toepassing van batterijen tot en met recycling. Door dergelijke initiatieven te initiëren en faciliteren bouwt het Battery Competence Center aan een duurzaam en sterk batterij-ecosysteem in Nederland.

Bron: Brainport Eindhoven

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie