Door Shell geleid consortium onderzoekt H2-keten Portugal-Nederland

241
Waterstofschip waterstof waterstofstation HyCC waterstofbedrijf DEI+
Illustratie: Alexander Kirch / Shutterstock.com

Een consortium van Shell New Energies NL, Engie, Vopak en Anthony Veder gaat een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar een groene waterstofvoorzieningsketen tussen Portugal en Nederland.

Groene waterstof zou worden geproduceerd door elektrolyse uit duurzame elektriciteit in Sines Port, Portugal, vervolgens vloeibaar worden gemaakt en via een vervoerder van vloeibare waterstof worden verscheept naar de haven van Rotterdam waar het zou worden opgeslagen voor distributie en verkoop. Het consortium hoopt dat de eerste lading tegen 2027 zal worden geleverd.

Shell en Engie zullen zich bezighouden met de hele waardeketen, terwijl Vopak en gasrederij Anthony Veder zich zullen bezighouden met verscheping, opslag en distributie. Het eerste plan is om 100 ton per dag te leveren, en dit in de loop van de tijd op te schalen.

Het consortium zegt de steun te hebben van grote spelers in de sectoren zware voertuigen, scheepvaart en luchtvaart die hun activiteiten koolstofvrij willen maken.

“Wij beschouwen vloeibare waterstof als een belangrijke oplossing om hernieuwbare energie in te voeren in markten zoals Nederland of Duitsland. We zijn bezig met de ontwikkeling van de volgende generatie vrachtwagens die rechtstreeks vloeibare waterstof kunnen gebruiken”, aldus Dr. Andreas Gorbach, hoofd vrachtwagentechnologie en bestuurslid bij Daimler Truck.

Meer informatie bij Shell

Lees ook:

close

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.