Welke rol spelen kabels en draden om de industrie vooruit te helpen?

Kabels

Mobiliteit ondergaat mogelijk de grootste verandering sinds de uitvinding van de auto: de overgang naar elektrische voertuigen. In het onderstaande interview legt Uwe Schenk, Global Segment Manager E-Mobility & Renewable Energy bij HELUKABEL GmbH, uit welke uitdagingen moeten worden overwonnen – en welke rol kabels en draden spelen om de industrie vooruit te helpen.

Mijnheer schenk, de uitbreiding van e-mobiliteit wordt gezien als een kritische bouwsteen om de klimaatdoelstellingen te halen. Wat is uw mening over de vooruitgang in Duitsland en Europa?
Elektromobiliteit heeft in duitsland een sterke impuls gekregen. De auto-industrie biedt nu een breed scala aan elektrische voertuigen. Steden en gemeenten hebben ook ingezien dat er een landelijke oplaadinfrastructuur moet komen. We bevinden ons echter nog steeds in de “slow motion mode” wat betreft de implementatie en we hebben ons doel nog lang niet bereikt.

Door de oorlog in oekraïne zijn de benzineprijzen de afgelopen maanden aanzienlijk gestegen. Zet dit volgens u de auto-industrie en automobilisten nog meer onder druk om nog sneller dan gepland op e-mobiliteit over te stappen?
De huidige situatie in oost-europa legt op pijnlijke wijze de mislukkingen van het verleden bloot. Er wordt al jaren gesproken over een energierevolutie, maar tot nu toe zijn het loze woorden geweest. Windenergie, bijvoorbeeld, is cruciaal voor het welslagen van de energietransitie, maar wordt ernstig genegeerd en moet opnieuw een aandachtspunt worden. Ons primaire doel moet zijn om alle voertuigen die op fossiele brandstof rijden te vervangen. Vooral de transportsector is sterk afhankelijk van fossiele brandstoffen. Een vrachtwagen verbruikt tot vijf keer meer diesel dan een auto! Daarom moeten we zo snel mogelijk overschakelen op waterstofaandrijving voor langeafstandsvervoer en elektrische aandrijving voor korteafstandsvervoer. Er is geen goede reden om nog langer te wachten.

Welke technische of organisatorische belemmeringen moeten worden overwonnen om e-mobiliteit in dit land op grote schaal ingang te doen vinden? Welke landen lopen op dit punt misschien al voor op Duitsland en wat kunnen we van hen leren?
Ik zie geen onoverkomelijke hindernissen – maar het zal ook niet gemakkelijk zijn om landelijke e-mobiliteit tot stand te brengen. In steden en stedelijke gebieden zal het een grotere uitdaging zijn dan op het platteland, omdat niet iedereen zijn auto voor zijn huis kan parkeren en opladen. Toch zijn er innovatieve oplossingen om de beschikbaarheid van energie te verbeteren – bijvoorbeeld energieopslagsystemen waarmee decentrale oplaadmogelijkheden kunnen worden gecreëerd. Eerst en vooral moeten de belemmeringen bij de mensen voor de invoering van deze nieuwe technologie uit de weg worden geruimd en moeten de bestaande structuren worden doorbroken. Een voorbeeld van een obstakel is de hoge aankoopprijs van voertuigen: e-auto’s moeten betaalbaar zijn voor de massa. De auto-industrie richt zich momenteel op kopers in de midden- en hogere klasse, dus er moet dringend worden gereageerd. Zolang de verbrandingsmotor aanzienlijk goedkoper is, zullen mensen die blijven kopen. Er zijn landen die op het gebied van e-mobiliteit mijlenver op duitsland vooruitlopen. In steden in nederland is bijvoorbeeld al een aanzienlijk percentage van het lokale openbaar vervoer omgebouwd tot elektrische bussen. Wij lopen ernstig achter en kunnen zeker leren van onze buren.

Welke rol spelen kabels en draden in e-mobiliteit? Hoe kunnen de juiste kabels en draden helpen om de technologie vooruit te helpen?
Met name de gelijkstroomlaadtechniek vereist zeer hoge stromen die via een laadkabel en een passende stekker naar het voertuig worden geleid. Voor de kabel is dat in principe geen probleem, maar de afmetingen ervan worden beperkt door de grootte van de stekker. De buitendiameter van de kabel is vooraf bepaald, evenals de maximale doorsnede van de koperen geleiders. Krachtige laadstations zijn daarom uitgerust met actieve koelsystemen. De koelvloeistof wordt door de laadkabel gevoerd en koelt de koperen geleider zodat deze hogere stromen kan doorgeven. Ook de contacten van de stekker worden door dit circuit gekoeld om de hoge stromen in een zo klein mogelijke ruimte door te geven. Deze technologie vereist een uitgekiend ontwerp van de vloeistofgekoelde kabels.

Aan welke specifieke eisen moeten kabels en draden in e-mobiliteitstoepassingen voldoen?
Technologische vooruitgang zou niet mogelijk zijn zonder de voortdurende productontwikkeling van kabels en draden. Bij niet-statische toepassingen is het altijd een uitdaging om elektrische energie over te brengen en storingsvrije datacommunicatie te realiseren. De eisen aan kabels en draden in e-mobiliteit zijn zeer hoog: de traditionele laadkabel bij het laadstation moet mechanisch zeer veerkrachtig zijn, jarenlang betrouwbaar functioneren en bestand zijn tegen frequente wisselende buigcycli. In de maritieme sector zijn er toepassingen waarbij kabels tegelijkertijd oprolbaar en torsiebestendig moeten zijn. Ook zijn er laadfuncties die via energieketens worden geleverd.

E-mobiliteitsprojecten vereisen vaak geavanceerde oplossingen op maat. Wat maakt volgens u de ontwikkeling van dergelijke speciale kabels bijzonder indrukwekkend?
Met onze productiefaciliteiten over de hele wereld kunnen wij samen met onze klanten oplossingen op maat ontwikkelen en implementeren. Wij produceren bijvoorbeeld complexe hybride kabels die worden gebruikt bij de elektrificatie van industriële vrachtwagens – of tussen stroom- en oplaadeenheden om de installatie van oplaadtechnologie op locatie zo eenvoudig en snel mogelijk te maken. Ik ben vooral onder de indruk van ons vermogen om kabels met een buitendiameter tot 70 millimeter, doorsneden van 0,14 mm² tot 400 mm² en de integratie van bus en glasvezelelementen te produceren.

Kijk in de kristallen bol: hoe denk je dat mobiliteit er over tien of twintig jaar uitziet?
De vraag naar mobiliteit blijft ongebroken en zal niet worden beïnvloed door de komende ingrijpende veranderingen in de mobiliteitssector. Door batterijen aangedreven elektrische voertuigen, plug-in hybriden en brandstofcelvoertuigen zullen het wegbeeld domineren – en vele daarvan zullen al autonoom zijn. Ik kijk uit naar deze ontwikkeling, naar minder lawaai en schonere lucht. Als klimaatbescherming en niet winstmaximalisatie van de industrie voorop staat, zal e-mobiliteit een succes worden.

Meer informatie bij Helukabel

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie

Productie industrie - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.