Samenwerking Schiphol, KLM en TU Delft innovatie Schiphol bagagehal

Schiphol bagagehal

In een baanbrekend initiatief bundelen Schiphol en KLM hun krachten met de technische universiteit Delft om de toekomst van werk in de bagagehallen opnieuw vorm te geven. Wetenschappers van TU Delft’s onderzoek- en innovatiecentrum FRAIM hebben een onderzoek gelanceerd dat een nieuwe manier van werken in de Schiphol bagagehal zal introduceren, waarbij een nauwe samenwerking met alle betrokken partijen bij de bagageafhandeling centraal staat.

De noodzaak voor innovatie in de Schiphol bagagehal

Het doel van dit acht maanden durende onderzoek is om de arbeidsomstandigheden in de bagagehallen van Schiphol te verbeteren door het werk minder fysiek belastend te maken. Naast de korte termijn oplossingen zoals het installeren van tilhulpen, streven de partners naar langetermijnoplossingen door middel van digitale innovatie die de fysieke werkzaamheden kan ondersteunen.

Onderzoek in actie in de Schiphol bagagehal

Professor David Abbink is expert in mens-robot interactie. Onder leiding van David zullen vijf onderzoekers direct in de bagagehal aan de slag gaan. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de bagagemedewerkers om de balans tussen mens en machine te optimaliseren en ervoor te zorgen dat de stem van de medewerkers wordt gehoord en meegenomen in het ontwikkelingsproces.

De visie van de experts

Professor Abbink onderstreept het belang van teamwork en diversiteit in perspectieven. Deze benadering leidt tot innovaties die haalbaar zijn op technisch, sociaal en organisatorisch vlak. Harm Josephi, vicepresident van de bagageafdeling bij KLM, belicht de voortrekkersrol van KLM en Schiphol. Ze verminderen de fysieke belasting en streven naar verdere verlaging door samen te werken met TU Delft.

Dennis van Kleef is verantwoordelijk voor de bagage bij Royal Schiphol Group. Hij spreekt over de ambitie om iedere werkplek in de Schiphol bagagehal uiterlijk in april 2024 te voorzien van goed werkende tilhulpen en de visie voor het automatiseren van het fysieke werk. Hierbij blijft de expertise van medewerkers behouden maar wordt deze op een andere manier ingezet.

Brede invalshoeken van de onderzoekers

FRAIM brengt deskundigen samen van diverse universiteiten met achtergronden in design, psychologie, organisatieveranderkunde, robotica en logistiek. Het multidisciplinaire team, met steun van TU Delft’s RoboHouse, gaat proactief de invloed van technische innovaties beoordelen. Eerst zullen zij de mogelijke effecten identificeren en vervolgens analyseren ze deze effecten om mogelijke risico’s te beperken. Dit alles met als doel de technologische vooruitgang veilig en effectief in te zetten.

Bovendien staat de samenwerking met bagagemedewerkers in de Schiphol bagagehal centraal. Deze aanpak garandeert dat de onderzoeksresultaten niet alleen theoretisch onderbouwd, maar ook praktisch uitvoerbaar zijn. Uiteindelijk zal dit onderzoek een stabiele basis vormen voor een voortdurende samenwerking. Samen streven zij naar het implementeren van een innovatieve werkmethode in de Schiphol bagagehal.

Bron: TU Delft

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie