Hoe kunnen fabrikanten zich voorbereiden op 2030?

Fabrikanten Innovatie in de ruimtevaart

Of het nu gaat om het IIoT, cobots of virtual en augmented reality, fabrikanten hebben te maken met een permanente verandering. De veranderingen gaan misschien nog wel sneller dan tijdens de Industriële Revolutie. Hoe bereiden fabrikanten zich voor op de (nabije) toekomst?

Tijden zijn voor de industrie zelden zo uitdagend geweest. Geopolitieke spanningen, de toenemende eisen van klanten en de roep om een CO2-neutrale productie zetten bedrijfsecosystemen onder druk. Tegelijkertijd bieden de opkomst van de slimme fabriek, digitale fabricage en nieuwe fabricagetechnologieën en materialen productiebedrijven tal van mogelijkheden om deze uitdagingen aan te gaan.

Planeet van 2030

Dassault Systèmes beschrijft in een recent ‘manifest’ maar liefst vijftien industriële trends. Deze trends stellen bedrijven in staat om efficiënter en duurzamer te produceren en beïnvloeden de manier waarop fabrikanten producten ontwerpen, produceren en leveren. Ze hebben bijvoorbeeld te maken met collaborative robots (cobots) die met mensen samenwerken, het verbeteren van productieprocessen met augmented reality en cloudgebaseerde productieoplossingen om efficiënter en flexibeler te produceren.

Maar voor industriële productiebedrijven kunnen deze veranderingen ook overweldigend zijn. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je snel kunt reageren op een veranderende klantvraag, je waarde blijft halen uit een snel toenemende hoeveelheid data en de ‘slimme fabriek’ niet ten prooi valt aan cybercriminaliteit? Dassault Systèmes geeft in zijn Manufacturing Industries Trends Guide naast trends ook tips ter voorbereiding op de ‘planeet van 2030’. We halen er hier vijf aan:

1.  Omarm digital twins

Digital twins helpen om meerdere uitdagingen het hoofd te bieden. “Als je een virtuele tweeling van je product hebt, kun je het in de ontwerpfase optimaliseren, de kwaliteit en duurzaamheid ervan verhogen, en de ecologische voetafdruk ervan helpen verminderen”, zegt Florence Verzelen, Executive Vice President voor Industry, Marketing and Sustainability bij Dassault Systèmes. “Maar de twin laat ook zien hoe het product moet worden onderhouden en hoe de onderdelen het best kunnen worden gerecycled als het einde van de levensduur is bereikt.”

Florence Verzelen
Florence Verzelen

Met digital twins wordt het volgens Verzelen eveneens mogelijk om sneller te reageren op problemen in de supplychain. “Als een leverancier bijvoorbeeld zonder halfgeleiders zit, maakt een virtuele tweeling het mogelijk om risicoloos te experimenteren met alternatieven, en die informatie te gebruiken om nieuwe leveranciers of logistieke regelingen te vinden en de operatie weer op gang te brengen.”

2. Bouw veerkrachtige supplychains

Supplychains worden steeds complexer, en de afhankelijkheden tussen de schakels steeds groter. Een vastgelopen containerschip kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat honderden andere schepen niet verder kunnen varen en de wereldhandel door verstoringen een miljoenen- of zelfs miljardenschade oploopt. Zoals we in maart 2021 zagen toen de Ever Given het Suezkanaal blokkeerde.

Het opbouwen van veerkrachtige, flexibele en transparante supplychains is dus van cruciaal belang. Dassault Systemes adviseert onder andere om de nadruk te leggen op het lokaliseren van de productie, zodat de afhankelijkheid van externe leveranciers en handelsroutes tot een minimum kan worden beperkt. De meest cruciale factor voor de veerkracht van de toeleveringsketen is een duidelijke zichtbaarheid, zodat potentiële verstoringen doeltreffend kunnen worden opgespoord en aangepakt.

3. Werk aan cyberweerbaarheid

In het onderzoek 2023 Global Digital Trust Insights van PwC, waarin de respondenten uit de productiesector en de industrie het sterkst vertegenwoordigd waren, zei 42 procent van de ondervraagden dat ze sinds 2020 te maken hebben gehad met een cyberinbraak. Een op de tien gaf aan dat de aanvallen hen 10 miljoen dollar of meer hadden gekost.

“Cybercriminaliteit is enorm toegenomen”, zegt Verzelen. Maar het blijft niet bij criminaliteit alleen. “De komende decennia worden cyberoorlogen net zo belangrijk als echte oorlogen. Cybersecurity heeft een strategisch belang dat het nooit eerder had.”

Een van de krachtigste manieren om cyberweerbaarheid te vergroten, is door de ontwikkeling en inzet van digital twins. Zoals Sophie Proust, Industry Market Intelligence Director bij Dassault Systèmes, stelt: “Als je een digital twin van je cybernetwerk hebt, kun je experimenteren met scenario’s die in het echt schadelijk zouden zijn. Met digital twins kun je gemakkelijker storingen opsporen en virtuele patches uitvoeren om te onderzoeken hoe je effectief kunt reageren op verschillende cyberincidenten en zaken als cloudbeveiliging kunt beheren.”

4. Standaardiseer de data

Digitalisering zorgt ook voor een enorme explosie van de hoeveelheid data waarover fabrikanten beschikken. Die data bieden veel mogelijkheden. Zo maken data het mogelijk om machines op afstand te monitoren en onderhouden, producten voortdurend bij te werken en te verbeteren of om te beoordelen in hoeverre de eigen duurzaamheidsdoelstellingen worden gehaald.

Industriële gegevens zijn echter vaak in silo’s ondergebracht en van uniformiteit is niet altijd sprake. Dan is het lastig om waarde te halen uit data. Om ze effectief te kunnen benutten, moeten ze eerst worden verzameld en gestandaardiseerd. Een volgende stap is het (gecontroleerd) ontsluiten van de data voor alle belanghebbenden.

5. Kies voor een platformbenadering

Een platform, zoals het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes, biedt uitkomst op meerdere vlakken. Zo haalden we net het belang van het verzamelen en standaardiseren van data aan. Een platform biedt alle belanghebbenden toegang tot één enkele versie van de gegevens.

Ook verbetert het de efficiëntie van supplychains en stelt het fabrikanten in staat om processen snel aan te passen, bijvoorbeeld als eisen van klanten veranderen. Met een geoptimaliseerd productieproces en een flexibele levering zijn producten altijd afgestemd op de voorkeuren van de klant.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Peter Gloudemans (AddIT Benelux)

Peter Gloudemans is sinds 1996 de eigenaar van AddIT Benelux, gespecialiseerd in PR- en marketingondersteuning voor bedrijven die IT-toepassingen leveren, in vooral de marktsectoren bouw, logistiek en industrie. Daarvoor heeft hij zo'n tien jaar als sales manager en business development manager voor IT-bedrijven gewerkt. Peter heeft weg- en waterbouw (bachelor) en business administration (master) gestudeerd.
Lees meer van: Peter Gloudemans (AddIT Benelux)