Door: Redactie - 16 december 2021 |
De helft van de besluitvormers in de industrie geeft aan dat de businessfocus van hun organisatie door corona verschoven is naar een ander klantsegment of andere eindklant. Dit blijkt uit de Ordina Digital Monitor, een onderzoek onder ruim 1200 Nederlandse besluitvormers. Het investeren in nieuwe techniek en technologie was de belangrijkste succesfactor om de verschuiving te kunnen realiseren. “Door digitaal te versnellen, kunnen organisaties beter inspelen op de veranderende marktomstandigheden”, aldus Rik Farenhorst, directeur Digital bij Ordina.
De coronacrisis heeft veel gevraagd van het aanpassingsvermogen van organisaties. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de besluitvormers in de industrie aangeeft dat binnen hun organisatie de focus is verschoven naar een andere eindklant of een ander klantsegment. 52% van hen geeft aan dat hun organisatie zich meer is gaan focussen op nationale klantsegmenten. Daarnaast geeft een kwart aan dat de organisatie zich nu meer direct richt op de consument, de zogenaamde business-to-consumer (b2c) aanpak.
47% van de besluitvormers in de industrie geeft aan dat het investeren in en gebruikmaken van nieuwe technologie noodzakelijk was om deze verschuiving in klantsegment of eindklant te realiseren. “Hieruit blijkt het toenemende belang van digitale transformatie”, zegt Farenhorst. “Door digitaal te versnellen, kunnen organisaties slimmer en veiliger gebruikmaken van data, digitale trends en nieuwe technologieën. Het vergroot het aanpassingsvermogen van organisaties, waardoor ze beter kunnen inspelen op – of zelfs profiteren van – de continu veranderende wereld.”
In de verschuiving van de businessfocus naar een andere eindklant of ander eindsegment, zien organisaties vaak nog belemmeringen. De besluitvormers in de industrie zien de beschikbaarheid van mensen (39%) als het grootste probleem. Volgens Farenhorst is het investeren in nieuwe technologie en IT-systemen alleen dan ook niet genoeg. “Een organisatie moet over de gehele breedte veranderen om voorop te blijven lopen. Door een integrale aanpak, waarin de technische, organisatorische en menselijke aspecten worden meegenomen kunnen organisaties processen stroomlijnen en veranderende klantsegmenten beter én sneller bedienen. De menselijke kant wordt nog weleens vergeten. Door te investeren in het ‘up- en reskillen’ van de workforce maak je van deze belemmering juíst een kracht.”
De uitkomsten van de Ordina Digital Monitor onderschrijven het toegenomen belang van digitale transformatie. Ruim een derde (36%) van de besluitvormers in de industrie geeft aan dat het door corona belangrijker is geworden voor hun organisatie om digitaal te versnellen. Daarnaast voorziet 69% van de besluitvormers een toename in het budget voor digitale transformatie in de komende vijf jaar. “Een logische ontwikkeling”, aldus Farenhorst. “Door de coronacrisis zijn organisaties zich noodgedwongen anders gaan organiseren. Om dit mogelijk te maken moesten ze digitaal versnellen. Nu organisaties de kracht van digitale transformatie hebben ervaren krijgt dit een grotere rol binnen de organisatie. Door continu te blijven versnellen, kunnen ze beter inspelen op de veranderende marktvraag en zijn ze beter voorbereid op de toekomst.”
De Ordina Digital Monitor is een onderzoek in samenwerking met onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect. Het onderzoek bevraagt 1.700+ besluitvormers op het gebied van digitalisering (IT, bedrijfsvoering en automatisering) binnen drie sectoren: financiële dienstverlening, industrie en de overheid. De Ordina Digital Monitor gaat in op issues en trends voor de digitalisering van organisaties die van invloed zijn op de strategie, besluitvorming en operatie. Dit onderzoek is in oktober en november 2021 in Nederland en België uitgevoerd. In Nederland namen 1.252 besluitvormers deel, waarvan er 402 werken in de industrie. Het onderzoeksrapport Digitale Acceleratie is hier te downloaden.
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.