Helft besluitvormers in industrie ziet verschuiving businessfocus door corona

Besluitvormers in industrie Ordina

De helft van de besluitvormers in de industrie geeft aan dat de businessfocus van hun organisatie door corona verschoven is naar een ander klantsegment of andere eindklant. Dit blijkt uit de Ordina Digital Monitor, een onderzoek onder ruim 1200 Nederlandse besluitvormers. Het investeren in nieuwe techniek en technologie was de belangrijkste succesfactor om de verschuiving te kunnen realiseren. “Door digitaal te versnellen, kunnen organisaties beter inspelen op de veranderende marktomstandigheden”, aldus Rik Farenhorst, directeur Digital bij Ordina.

Besluitvormers in de industrie zien verschuiving naar andere eindklant of ander marktsegment

De coronacrisis heeft veel gevraagd van het aanpassingsvermogen van organisaties. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de besluitvormers in de industrie aangeeft dat binnen hun organisatie de focus is verschoven naar een andere eindklant of een ander klantsegment. 52% van hen geeft aan dat hun organisatie zich meer is gaan focussen op nationale klantsegmenten. Daarnaast geeft een kwart aan dat de organisatie zich nu meer direct richt op de consument, de zogenaamde business-to-consumer (b2c) aanpak.

Digitale transformatie belangrijkste succesfactor

47% van de besluitvormers in de industrie geeft aan dat het investeren in en gebruikmaken van nieuwe technologie noodzakelijk was om deze verschuiving in klantsegment of eindklant te realiseren. “Hieruit blijkt het toenemende belang van digitale transformatie”, zegt Farenhorst. “Door digitaal te versnellen, kunnen organisaties slimmer en veiliger gebruikmaken van data, digitale trends en nieuwe technologieën. Het vergroot het aanpassingsvermogen van organisaties, waardoor ze beter kunnen inspelen op – of zelfs profiteren van – de continu veranderende wereld.”

De workforce als belemmering

In de verschuiving van de businessfocus naar een andere eindklant of ander eindsegment, zien organisaties vaak nog belemmeringen. De besluitvormers in de industrie zien de beschikbaarheid van mensen (39%) als het grootste probleem. Volgens Farenhorst is het investeren in nieuwe technologie en IT-systemen alleen dan ook niet genoeg. “Een organisatie moet over de gehele breedte veranderen om voorop te blijven lopen. Door een integrale aanpak, waarin de technische, organisatorische en menselijke aspecten worden meegenomen kunnen organisaties processen stroomlijnen en veranderende klantsegmenten beter én sneller bedienen. De menselijke kant wordt nog weleens vergeten. Door te investeren in het ‘up- en reskillen’ van de workforce maak je van deze belemmering juíst een kracht.”

69% besluitvormers voorziet toename budget digitale transformatie

De uitkomsten van de Ordina Digital Monitor onderschrijven het toegenomen belang van digitale transformatie. Ruim een derde (36%) van de besluitvormers in de industrie geeft aan dat het door corona belangrijker is geworden voor hun organisatie om digitaal te versnellen. Daarnaast voorziet 69% van de besluitvormers een toename in het budget voor digitale transformatie in de komende vijf jaar. “Een logische ontwikkeling”, aldus Farenhorst. “Door de coronacrisis zijn organisaties zich noodgedwongen anders gaan organiseren. Om dit mogelijk te maken moesten ze digitaal versnellen. Nu organisaties de kracht van digitale transformatie hebben ervaren krijgt dit een grotere rol binnen de organisatie. Door continu te blijven versnellen, kunnen ze beter inspelen op de veranderende marktvraag en zijn ze beter voorbereid op de toekomst.”

Ordina Digital Monitor

De Ordina Digital Monitor is een onderzoek in samenwerking met onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect. Het onderzoek bevraagt 1.700+ besluitvormers op het gebied van digitalisering (IT, bedrijfsvoering en automatisering) binnen drie sectoren: financiële dienstverlening, industrie en de overheid. De Ordina Digital Monitor gaat in op issues en trends voor de digitalisering van organisaties die van invloed zijn op de strategie, besluitvorming en operatie. Dit onderzoek is in oktober en november 2021 in Nederland en België uitgevoerd. In Nederland namen 1.252 besluitvormers deel, waarvan er 402 werken in de industrie. Het onderzoeksrapport Digitale Acceleratie is  hier te downloaden.

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie