De werkelijke behoefte van afnemers gaat verder dan een product

Behoefte van afnemers

Als fervent schaatser droom ik ervan om toch nog eens de Elfstedentocht te rijden. Met een startbewijs en redelijke conditie ben ik erbij als deze iconische tocht deze winter plaatsvindt. Maar soms wordt die droom een nachtmerrie en schrik ik badend in het zweet wakker, om vervolgens de slaap niet meer te kunnen vatten.

Weet je wat me dan wakker houdt? Juist niet de meest voor de hand liggende zaken waar iedereen wel opkomt zoals: zijn mijn schaatsen wel geslepen, heb ik mijn startbewijs wel bij m’n spullen liggen of heb ik wel de juiste kleding bij me. Die had ik al bedacht en staan op een vinklijstje. Het zijn eerder de ongrijpbare zorgen waarvan ik me minder goed bewust ben? Weet jij het?

Weet je waar uw klant van wakker ligt?

Dit geldt ook voor jouw klanten. Wat is de behoefte van jouw afnemers. Vaak weet je niet waar je klant zich zorgen over maakt. En als ze al ergens van wakker liggen, kunnen ze dat moeilijk verwoorden. Als ze het maar duidelijk aan je konden uitleggen, zou je wel kunnen helpen. Maar zolang je niet de diepere zorgen van je klant begrijpt, blijven alle oplossingen gebaseerd op aannames. Oplossingen die de klant ook zelf had kunnen bedenken, en jouw concurrent dus ook.

Probleem van de klant

Het is belangrijk om het daadwerkelijke probleem van de klant te begrijpen om een passende oplossing te kunnen bieden. Dit is waar je als organisatie het onderscheid maakt met de concurrentie. Klanten wachten namelijk niet op jouw product of dat van de concurrent, maar op een oplossing voor zaken waar ze ‘wakker van liggen’: hun echte problemen. Om dit te achterhalen, is een diepgaand klantinzicht noodzakelijk.

Kom naar onze STEM van de Master in winterse sferen

Zou best wel leuk zijn om een mooie schaatstoertocht te kunnen maken deze winter. Hoe dan ook: wij organiseren op donderdag 1 februari 2024 een STEM van de Master in winterse sferen. Met een kijkje in de (technische) keuken van ijsstadion Thialf BV en een toelichting op het leveren van een excellente ijsvloer en optimale klimaatcondities in de ijshal: voorwaarden voor topprestaties en schaatsplezier. Of zoals we dat in marketingtermen noemen: de waardepropositie die nodig is om in de behoefte van afnemers te voorzien. 

Deelnemen aan deze STEM van de Master in winterse sferen is inbegrepen bij het STEM eXplain/eXpand programma. Maar ook als je geen deelnemer bent aan dit programma kun je deze masterclass ook bijwonen. Bekijk dan de mogelijkheid hiervoor.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)