De logistieke sector kreunt onder het tekort aan arbeidskrachten

Tekort aan arbeidskrachten

De afgelopen jaren heeft de magazijn- en logistieke sector zwaar te lijden gehad. De coronacrisis en de dalende beschikbaarheid van technisch geschoolde medewerkers hebben geleid tot grote tekorten aan arbeidskrachten in de logistieke sector. Aangezien de inflatie en de economische uitdagingen de supply chain steeds meer onder druk zetten, laat dit tekort aan arbeidskrachten zich in 2023 nog sterker voelen dan ooit. Volgens Wim Vermeir, expert in magazijnrobotica bij Exotec, is de nood aan automatisering in de sector nog nooit zo hoog geweest.

Tekort aan arbeidskrachten

Bedrijven staan voor een grote uitdaging bij het aantrekken én behouden van personeel. Uit cijfers van CBS blijkt dat in het 3e kwartaal van 2022 bijna 22.000 vacatures open stonden voor de transport en logistiek sector. Dit ligt boven het niveau van vóór de coronacrisis. Verder daalde vanaf januari 2022 het aantal mensen in de WW in de transport en logistiek sector. Begin 2021 zaten er bijna 16.000 mensen vanuit deze sector in de WW. Eind 2022 waren dit er nog ongeveer 6.500.

De redenen zijn uiteenlopend. Mensen kunnen vaak minder veeleisend en meer stimulerend werk vinden in andere sectoren. Het is bovendien geen geheim dat magazijnwerk vol risico’s kan zitten. De meeste magazijnen werken met hoge gezondheids- en veiligheidsnormen, maar gezien de fysieke aard van magazijnwerk is het bijna onmogelijk om elk gevaar weg te nemen. In Nederland voeren transport en logistiek de ranglijst aan van de sectoren met het hoogst aantal werkongevallen met verzuim. In 2021 was dit 2,8 procent van alle werknemers. Volgens statistieken van CBS noemen werknemers als oorzaak van een ongeval met verzuim relatief vaak uitglijden, struikelen of een andere val (15 procent), en fysieke overbelasting, zoals zwaar tillen of het maken van een verkeerde beweging (14 procent).

De automatiseringsoplossing

Roboticasystemen kunnen heel wat alledaagse, repetitieve en arbeidsintensieve taken voor hun rekening nemen en houden dat veel langer vol dan hun menselijke collega’s. Dit helpt organisaties gelijke tred te houden met de veranderende vraag van de consument, terwijl de druk op menselijke werknemers wordt verminderd. Robotic picking-systemen nemen ook de risico’s weg die gepaard gaan met het snel en efficiënt ophalen van producten, zelfs als deze zijn opgeslagen in rekken die zich vele meters boven de grond bevinden – een ronduit gevaarlijke en tijdrovende taak voor mensen. 

Hoewel het slechts één onderdeel is van het magazijn van de toekomst, kan robotica de werkdruk voor bestaande werknemers aanzienlijk verminderen, terwijl het een meer wendbare magazijnomgeving creëert die het bedrijf veel beter bestand maakt tegen de gevolgen van arbeidstekorten en een veranderende vraag van klanten. 

Robotica in de magazijnomgeving is geen nieuw fenomeen, ook niet in onze contreien. Maar veel operatoren gebruiken echter nog steeds verouderde apparatuur die niet meer voldoet aan de eisen van de huidige markt. In feite is tachtig procent van de magazijnen in de Benelux momenteel niet of niet afdoende geautomatiseerd. Tijdens de coronapandemie zijn investeringen in dergelijke technologie wel wat gestegen, maar tot een echte automatiseringsgolf is het toen niet gekomen, ook al kon daardoor de impact van social-distancing maatregelen aanzienlijk worden opgevangen. Wellicht stak de immense economische onzekerheid tijdens die periode daar een stokje voor. Op dat vlak is er nog niet veel verbetering merkbaar, maar als het huidige tekort aan arbeidskrachten blijft aanhouden, wordt automatisering geen opportuniteit meer om de concurrentie voor te blijven, maar bittere noodzaak.

Meer informatie over Exotec

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie