De arbeidsmarkt: kopzorgen en slapeloze nachten voor managers

Arbeidsmarkt Engineer

De krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor de nodige kopzorgen en slapeloze nachten voor managers in de techniek. Die krapte zal niet snel oplossen. Zeker niet in technische sectoren. Kijk maar eens naar de recent aangekondigde krimp van 800 medewerkers bij Tata Steel. Maar er komt geen stop op vacatures voor technische medewerkers. En dan zit de economie op dit moment niet mee. Ook niet voor technische bedrijven. De sector kampt daarnaast ook nog een met het imago van technische beroepen en een te beperkte instroom van studenten in het technisch onderwijs.

Een tekort aan personeel is zonder meer een dossier dat managers wakker kan houden. Daarbij zijn de vooruitzichten in de arbeidsmarkt dat het tekort niet snel oplost. Ook niet nu de economie iets minder goed draait. Het tekort wordt vooral versterkt door een grotere uitstroom van AOW-gerechtigden dan de instroom van jonge generaties. Zelfs de instroom van (arbeids-)migranten levert onvoldoende mensen op om de groeiende vraag naar personeel op te lossen. Zeker als het gaat om mensen met bepaalde beroepskwalificaties.

In technische sectoren wordt het probleem verder verergerd doordat er al enkele decennia lang onvoldoende aandacht is voor technisch onderwijs. Bovendien heeft het imago van technische beroepen te lijden onder een negatieve perceptie. Het kost tijd om dit beeld te veranderen.

Het opbouwen van een positief imago gaat langzaam. Denk eerder aan jaren dan maanden. Maar het afbreken ervan juist heel snel. Dit geldt ook voor het imago van uw (technische) bedrijf als werkgever en als zakelijke relatie. Als aanpassingen nodig zijn, is het verstandig om hier nu mee te beginnen. Dit vergt inspanning, zowel op het gebied van (marketing)communicatie als bij het bepalen van de identiteit van uw bedrijf als werkgever en leverancier. Het is belangrijk om te begrijpen hoe die zich verhouden tot de concurrentie en welk type werkgever/leverancier de markt nodig heeft. Dit raakt de kern van mijn vakgebied: marketing.

Om personeelstekorten aan te pakken, moeten we kijken naar alternatieve oplossingen. Deze oplossingen vergen de nodige lef en doorzettingsvermogen. Want ze kosten doorgaans de nodige tijd om te realiseren en de effecten ervan te zien. Maar ook durf om anders te denken en te handelen dan vanuit gebaande wegen.

Hoewel er ook op kortere termijn wel oplossingen mogelijk zijn. We praten graag met je over zowel over korte als langere termijn oplossingen tijdens het STEMmingscafé van STEM Industrial Marketing Community. Dan doen we elke derde vrijdagmiddag van de maand. Deelname is gratis en biedt altijd nieuwe inzichten. Klik hier voor meer informatie over hoe je kunt deelnemen.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)