Kopzorgen krijgen of koploper worden

Geopolitieke ontwikkelingen Kopzorgen

Er gebeurt veel in de wereld. Ook in de industrie en andere technische sectoren. En ook zaken die invloed hebben op jouw business en bedrijf. Zaken waar managers van bedrijven op de één of andere manier rekening mee moeten houden. Je hoort en leest er in diverse media veel over. Je zou er bijna kopzorgen van krijgen. Of zijn er ook mogelijkheden om met oog voor bepaalde aandachtspunten koploper te worden?

Of het nu internationale en geo-politieke ontwikkelingen zijn, of dichter bij huis: de politieke wind die in Den Haag of Brussel waait, nieuwe of vernieuwde wet- en regelgeving, technologische of economische ontwikkelingen. Je ontkomt er niet aan in de media. Maar je wordt er ook mee geconfronteerd met je bedrijf. In welke sector je ook actief bent. En het is niet een punt dat aandacht vraagt. Het zijn er veel.

Zo kwam ik in een artikel over trends waar de kunststoffenbranche rekening mee moet houden, al een kleine twintig ontwikkelingen tegen die van invloed zijn op bedrijven in deze sector. In andere artikelen in hetzelfde vakbladblad voor de kunststoffen branche, stonden er nog wel 15 tot 20. En dan tel ik de gevolgen van de op handen zijnde ‘bijmengregeling’ van gerecycled kunststof nog niet mee. Want daar stond dat vakblad bol van. In andere sectoren zie ik dezelfde ontwikkelingen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen slechts vijf zaken tegelijk kunnen beoordelen bij het nemen van beslissingen. Is het nog wel mogelijk om op al die ontwikkelingen die op je af komen te reageren?

Als je niet goed voor jouw situatie en bedrijf bepaalt wat de meest relevante zaken zijn waar je op kunt of moet reageren, dan lijkt alles belangrijk. Wordt het je misschien wel allemaal teveel en krijg je kopzorgen als je niet uitkijkt.

Maar is er ook een manier om koploper te worden? Bijvoorbeeld als wet- en regelgeving jouw business onder druk dreigen te zetten. Hierbij moest ik gelijk denken aan een producent van chemische producten die ik een aantal jaar geleden begeleid heb. Daarbij was zelfs nog geen sprake van door overheden opgelegde wet- en regelgeving. Toch nam het bedrijf maatregelen op basis van de analyse van ontwikkelingen in hun afzetmarkt. Daaruit bleek dat afnemers nieuwe eisen aan het voorbereiden waren, rondom het terugdringen van stoffen in hun chemicaliën die als ‘potentieel kankerverwekkend’ aangemerkt werden.

Het bedrijf slaagde erin door zich te concentreren op innovatie, om vanaf dag één na de introductie van het eerste aangepaste product een hogere afzet en meer marge te realiseren. En om uiteindelijk met een hele productlijn koploper te worden in een specifiek en voor hun organisatie zeer belangrijk marktsegment.

Het begon allemaal met een grondige analyse van alle ontwikkelingen waar het bedrijf mee te maken zou kunnen krijgen. En het bepalen van de meest relevante kansen en bedreigingen voor hun bedrijf. Dat voorkwam geen kopzorgen maar beperkte ze wel. Een belangrijke basis om focus aan te brengen op die elementen waarmee ze koploper werden.

Beperk kopzorgen door kansen te benutten

STEM Industrial Marketing Community organiseert met regelmaat een workshop waarin samen met de deelnemers gekeken wordt naar mogelijkheden om kopzorgen te beperken en kansen te benutten.

Tijdens deze workshop van een dagdeel bepalen de deelnemers eerst welke ontwikkelingen er zoal zijn in hun sector en sector overstijgend. Daarna kijken we naar de ontwikkelingen die het meest van invloed zijn op het eigen bedrijf. Kort na deze workshop gaat Willem de Vries samen met iedere deelnemer in een 1 op 1 online sessie, op zoek naar de belangrijkste kansen en bedreigingen voor het eigen bedrijf. En naar een eerste aanzet voor mogelijkheden om kansen te benutten en de kopzorgen van bedreigingen te beperken.

De kosten voor deelname aan deze workshop op locatie inclusief 1 op 1 online sessie bedragen € 195 (excl. 21% btw) per persoon. Meer informatie over de datum, locatie: neem contact op met Willem de Vries. Bel 06 204 275 84 of stuur een mail naar contact@stem-imc.com


Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Algemeen - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.