AI en simulatie voor digitale transformatie op Hannover Messe

Zakelijke AI en simulaties ROI Return on Investment

Altair laat zien welke waarde AI en simulaties kunnen toevoegen aan de digitale transformatie van de fabrieksvloer voor industriële productiebedrijven. Deze leverancier van software en cloud-oplossingen voor productontwikkeling, high-performance computing (HPC) en data-analyses is van 17 tot en met 21 april te vinden op stand E40 in hal 17.

Perslunch op 18 april

Altair organiseert dinsdag 18 april van 13.00 tot 14.00 uur een perslunch, op stand E40 in hal 17. Daar is onder andere te zien hoe een koffiemachine te optimaliseren is met een digitale tweeling, om aanzienlijk energiezuiniger te functioneren. Tevens is er koffie te proeven die met de Gruppo Cimbali FAEME E71e espressomachine is gezet. Ook laat Altair zien hoe materiaalbesparingen te realiseren zijn en optimalisaties van machines en processen mogelijk worden, via de convergentie van data-analyse, kunstmatige intelligentie (AI), simulatie en high-performance computing (HPC).

Data to Value symposium op 19 april

Tijdens het Data to Value symposium op woensdagochtend 19 april presenteert Altair, in nauwe samenwerking met klanten als Bitburger, Miele, Sennheiser en Volkswagen, hoe machine learning te implementeren is als selfservice in elk bedrijf. Maar ook hoe belangrijk het is om personeel op te leiden in de mogelijkheden van AI en simulaties en waarom de cloud een goede plek is om daarmee te starten. Op de agenda van het symposium staan presentaties over de volgende onderwerpen:

  • Procesoptimalisatie voor een efficiënter gebruik van materialen en productiemiddelen
  • Voorspelling van cases om grondstofkosten en de ecologische voetafdruk te minimaliseren
  • Prognose van de energievraag om pieken te vermijden en het energieverbruik te reduceren
  • Best practices voor productie- en montageplanning
  • Kwaliteitsmanagement verbeteren en faciliteren

Naarmate de innovatie versnelt, stimuleert Altair de toekomst van technologische convergentie en ondersteunt het de ontwikkeling van slimme producten met oplossingen voor data-analyse en AI, computerondersteunde engineering (CAE) en high performance computing (HPC). Dankzij de combinatie van decennialange ervaring in HPC-gebaseerde oplossingen voor data-science en simulaties via het Center of Excellence-programma, het Altair RapidMiner-platform en het Altair Units-licentiemodel, wordt data-analyse een eenvoudig en natuurlijk onderdeel van bedrijven.

Op de Altair-stand op de Hannover Messe kunnen bezoekers technologieën ontdekken die digitale transformatie op alle niveaus ondersteunen. Onder andere via exposities van enkele klanten en de presentatie van Altair’s visie op AI en simulaties, tot leven gebracht via een retro-videogame, Data Invaders, die alle bezoekers kunnen spelen.

Ontwerpen voor duurzaamheid

Altair’s oplossingen, platforms en workflows voor materiaal- en gewichtsbesparingen maken duurzamer ontwerpen mogelijk. In een robottoepassing van AMPROVE is bijvoorbeeld een componentconsolidatie van 11 naar vier onderdelen en een reductie van de standaardonderdelen gerealiseerd. Het ontwerp van de bionische componenten en het verwijderen van twee lineaire geleiders en 25 schroeven leidden tot een reductie van de bewegende massa van 29,8 kg. Dit maakt een 34% snellere productie mogelijk, of een verlaging van de energiekosten met 52%.

Innovatie versnellen

Altair ondersteunt de elektrificatie met een intelligente, multi-attribute benadering van mobiliteit, vermogenselektronica en PCB-ontwerp. Optimalisatie en machine learning, samen met simulatie in de kern van het ontwerpproces, maken het mogelijk om digitale tweelingen te creëren. Met deze digital twin-technologie kon Danecca het ontwikkelingsproces van batterijen stroomlijnen, wat resulteerde in een verkorting van de koeltijd met 60% en een groter aantal aan/uit-cycli van de koelpomp. Dit resulteerde op zijn beurt tevens in een toename van de actieradius.

Ideeën realiseren

Hardwaretesten zijn vaak niet haalbaar voor een startup die een product wil klaarstomen voor de serieproductie. Novus wilde een snellere, krachtigere en lichtere motorfiets ontwikkelen dan andere beschikbare modellen op de markt. Met Altair’s tools is dit idee gerealiseerd en een e-motorfiets met een maximumkoppel van 400 Nm en een gewicht van amper 103 kg ontwikkeld.

Duurzame koffiekunst

Digital twin-technologie op systeemniveau heeft ook het fabrieks-, machine- en productontwerp van de nieuwe generatie espressomachines van Gruppo Cimbali verbeterd. “Digitalisering is voor ons een cruciale ontwikkeling. Hiermee kunnen we energieverliezen verminderen, piekbelastingen balanceren en efficiëntere bedrijfsstrategieën ontwikkelen”, zegt Maurizio Tursini, Chief Marketing and Solution Officer, Gruppo Cimbali.

Met digital twin-technologie heeft Gruppo Cimbali de efficiëntie van zijn koffiemachines verbeterd en aanzienlijke energiebesparingen gerealiseerd, waardoor elk kopje koffie duurzamer wordt. Het bedrijf realiseert deze besparingen door in een vroeg stadium uitgebreide virtuele prototypetests uit te voeren, waardoor producten beter en sneller dan tevoren kunnen worden geoptimaliseerd.

AI zonder dataverlies

De waarde van data zit hem niet alleen in het hebben ervan, maar ook in hoe het wordt gebruikt. Fabrikanten die hun data omarmen en gebruiken, kunnen de bedrijfsactiviteiten stroomlijnen en nieuwe manieren vinden om te concurreren.

Op de stand wordt het Altair RapidMiner platform voor data-analyse en AI gedemonstreerd, dat gebruikers van elk vaardigheidsniveau in staat stelt om zinvol gebruik te maken van data, waardoor AI zelfs naar de fabrieksvloer wordt gebracht.

Ontdek meer over AI en simulaties op de fabrieksvloer tijdens het Altair Data to Value symposium, 19 april van 9.00 tot 13.30 uur, in het Hannover Messe Convention Center, hal 3B.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.


Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Peter Gloudemans (AddIT Benelux)

Peter Gloudemans is sinds 1996 de eigenaar van AddIT Benelux, gespecialiseerd in PR- en marketingondersteuning voor bedrijven die IT-toepassingen leveren, in vooral de marktsectoren bouw, logistiek en industrie. Daarvoor heeft hij zo'n tien jaar als sales manager en business development manager voor IT-bedrijven gewerkt. Peter heeft weg- en waterbouw (bachelor) en business administration (master) gestudeerd.
Lees meer van: Peter Gloudemans (AddIT Benelux)