Door: Redactie - 24 november 2022 |
Yara en Northern Lights hebben ‘s werelds eerste commerciële overeenkomst getekend voor grensoverschrijdend CO2-transport en -opslag. Dit is baanbrekend voor het koolstofvrij maken van de Europese zware industrie, wat de weg vrijmaakt voor grensoverschrijdend CO2-transport en -opslag als een service. Het is ook een belangrijke mijlpaal in de richting van het behalen van Yara’s eigen netto-nuldoelstellingen.
Yara en Northern Lights hebben overeenstemming bereikt over de belangrijkste commerciële voorwaarden voor het transporteren van CO2 opgewekt door Yara Sluiskil, een ammoniak- en kunstmestfabriek in Nederland, en het permanent op te slaan onder de zeebodem voor de kust van West-Noorwegen. Als de laatste contractuele details rond zijn, zal dit de allereerste grensoverschrijdende CO2-transport- en opslagovereenkomst zijn.
Yara Sluiskil heeft haar CO2 uitstoot per jaar sinds 1990 al met 3,4 miljoen ton verminderd bij de productie van ammoniak en kunstmest. Aanzienlijke hoeveelheden koolstofdioxide worden reeds hergebruikt in de teelt van kasplanten, als ingrediënt voor koolzuurhoudende dranken en voor andere doeleinden zoals ureum en AdBlue, een op ureum gebaseerde oplossing van hoge zuiverheid voor dieselmotoren. Vanaf begin 2025 wordt in Nederland 800.000 ton pure CO2 afgevangen, gecomprimeerd en vloeibaar gemaakt en vervolgens getransporteerd naar de Northern Lights-opslag op 2.600 meter onder de zeebodem voor de kust van Øygarden in Noorwegen.
“Actie om de industrie koolstofvrij te maken is dringend nodig en Yara loopt hierin voorop. Ik ben zeer verheugd te kunnen aankondigen dat we nu op weg zijn om de CO2-uitstoot van onze productievestiging in Sluiskil naar nul te brengen. Dit zal ons een stap verder brengen in de richting van koolstofvrije voedselproductie en om de levering van schone ammoniak voor brandstof- en energieproductie te versnellen”, zegt Svein Tore Holsether, CEO van Yara International ASA.
“Yara is onze eerste commerciële klant en vult in één keer onze beschikbare opslag in Northern Lights. Hiermee creëren we een markt voor transport en opslag van CO2. Vanaf begin 2025 verschepen we de eerste tonnen CO2 van Nederland naar Noorwegen. Dit zal aantonen dat ‘Carbon Capture and Storage (CCS)’ een belangrijk klimaatinstrument voor Europa is”, zegt Børre Jacobsen, Managing Director van Northern Lights.
Northern Lights is het transport- en opslaggedeelte van het Longship-project, dat voor 80% gefinancierd wordt door de Noorse overheid. Voortbouwend op meer dan 20 jaar offshore CO2-opslag in Noorwegen, heeft de overheid nauw samengewerkt met Noorse industriële uitstoters en Northern Lights om ‘s werelds eerste ‘Open Access CCS-model’ te creëren. Als onderdeel van de financiering heeft de regering bepaald dat Northern Lights een commercieel bedrijfsmodel moet ontwikkelen en haar service aan de rest van Europa moet aanbieden.
Het Longship-model laat zien dat CCS haalbaar, veilig en kosteneffectief is. Het heeft ook bijgedragen aan de ontwikkeling van een commercieel model en een markt om het te ondersteunen. Longship biedt Noorse bedrijven en serviceproviders een platform om te innoveren, gebruik te maken van ervaring, ‘first-mover’-voordeel en aanzienlijke offshore-opslagcapaciteit. Tevens biedt het de Europese industrie een cruciale optie voor het koolstofvrij maken en oplossingen om na te maken.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.