Wereldprimeur: pilot Ground Power Unit met waterstof (video)

Ground Power Unit

Schiphol is een van de vele luchthavens wereldwijd die gebruikmaakt van Ground Power Units (GPU’s) om vliegtuigen op de grond van stroom te voorzien. Traditioneel werken deze GPU’s op diesel. Maar door de groeiende noodzaak om duurzamer te opereren, vervangt men deze dieselvarianten langzaam door elektrische versies, de zogeheten e-GPU’s. Echter, in een baanbrekende stap heeft Schiphol nu als eerste luchthaven ter wereld een Ground Power Unit in gebruik genomen die werkt op waterstof, een veelbelovende technologie voor een duurzame toekomst van de luchthaven.

Functie Ground Power Unit in de luchtvaart

GPU’s spelen een cruciale rol op luchthavens. Ze voorzien vliegtuigen van stroom wanneer deze op de grond staan, wat nodig is om boordverlichting en diverse systemen operationeel te houden. Traditioneel werden deze aggregaten aangedreven door diesel, een brandstof die niet alleen milieuonvriendelijk is, maar ook bijdraagt aan de uitstoot van schadelijke stoffen. Om deze reden wordt er al geruime tijd gezocht naar alternatieven. Elektrische GPU’s, of e-GPU’s, bieden een gedeeltelijke oplossing en worden inmiddels ingezet op veel luchthavens. Deze e-GPU’s zijn bijzonder effectief bij het voorzien van kleinere vliegtuigen, zoals de Cityhopper, van stroom. Voor grotere vliegtuigen echter, is de capaciteit van e-GPU’s vaak onvoldoende.

Beperkingen van elektrische GPU’s

Hoewel e-GPU’s bijdragen aan de vermindering van uitstoot, kampen ze met beperkingen. Ze zijn voornamelijk geschikt voor kleinere toestellen vanwege hun beperkte capaciteit. Voor grotere vliegtuigen, zoals intercontinentale toestellen, biedt een elektrische Ground Power Unit niet altijd voldoende stroom. Vaak wordt zogenaamde ‘wallpower’ via een Fixed Power Unit (FPU) ingezet om deze vliegtuigen van energie te voorzien. Helaas beschikt niet elke gate op luchthavens over een FPU. Daardoor moeten in bepaalde situaties dieselgeneratoren worden ingezet, wat de verduurzaming van grondoperaties belemmert.

Introductie waterstof aangedreven Ground Power Unit

Sinds kort test Schiphol een innovatieve oplossing voor dit probleem: de door waterstof aangedreven Ground Power Unit, oftewel H2-GPU. Deze H2-GPU’s zijn ontwikkeld door het Nederlandse Zepp.solutions en het Oostenrijkse Dynell. Ze zijn ontworpen om op locatie bij te tanken. Dit bespaart niet alleen tijd, maar hierdoor wordt ook het aantal voertuigbewegingen op de luchthaven vermindert. De pilot, die tot 2025 duurt, richt zich op de operationele gebruiksduur en het gebruikersgemak van deze nieuwe technologie. Als de pilot succesvol blijkt, kan de H2-Ground Power Unit een sleutelrol spelen in de verduurzaming van grondoperaties op luchthavens wereldwijd.

Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure bij de Schiphol Group: “Ik ben enorm trots dat we op Schiphol deze innovatie als eerste luchthaven wereldwijd kunnen testen. De op waterstof aangedreven Ground Power Unit past binnen onze ambitie om in 2030 uitstootvrij te willen zijn met onze eigen activiteiten op de grond.”

Samenwerking en toekomstperspectief

De pilot van de op waterstof aangedreven Ground Power Unit op Schiphol wordt ondersteund door een breed scala aan partners en wordt gesubsidieerd door de Europese Unie. Een van de belangrijkste partners in dit project is KLM. Maarten Koopmans, directeur van KLM Cityhopper, benadrukt het belang van het ontwikkelen van waterstofaangedreven apparatuur: “Het is belangrijk dat we waterstof aangedreven apparatuur ontwikkelen om een emissievrije grondoperatie te realiseren. De batterijoplossingen van nu voldoen namelijk niet altijd aan de operationele eisen.”

Daarnaast speelt het Europese samenwerkingsverband TULIPS, waarin 29 luchtvaartmaatschappijen en kennisinstituten zijn verenigd, een belangrijke rol in deze ontwikkeling. Zij volgen de resultaten van de pilot op Schiphol met grote belangstelling. Mocht de proef succesvol blijken, dan kunnen andere luchthavens de overstap naar de op waterstof aangedreven Ground Power Unit overwegen. Dit is een veelbelovend perspectief, vooral voor luchthavens die geen toegang hebben tot een voldoende sterke elektrische infrastructuur op hun start- en landingsterrein.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie