Wat ventileer je eigenlijk met jouw communicatie?

Communicatie

Ik zie het nogal eens in advertenties, op websites, op borden langs sportvelden en zelfs op social media, een kluwen van informatie van een bedrijf. Als installateurs op dezelfde manier met hun vak zouden omgaan dan zou geen aansluiting het doen. Want je kunt nu eenmaal niet alles zomaar aan elkaar knopen.

Ook niet als het om de bedrijfscommunicatie gaat. Dus is de vraag: welke boodschap ventileer je nu eigenlijk met je bedrijfscommunicatie? Wat wil je dat degene die jouw communicatie ziet of leest daarbij ervaart en onthoudt. En welke actie wil je dat die persoon dan gaat ondernemen.

Dat zijn drie basis vragen die je wat mij betreft altijd moet stellen als je gaat communiceren met je doelgroep. Ongeacht of dit nu klanten, toekomstige afnemers of medewerkers zijn. Het zijn onderdelen van de communicatiedoelstelling die aangeeft wat je wil bereiken met de communicatie van je bedrijf.

Een verkoop gerichte actie is echt wel wat anders dan een campagne om de naamsbekendheid te vergroten. Maar alleen je naam met chocoladeletters op een bord zetten heeft ook weer geen zin als niet duidelijk is wat je als bedrijf nu precies voor afnemers betekent. En het heeft ook weinig zin om daar alleen de term installatietechniek, machinebouwer of engineer aan toe te voegen.

Dat doet jouw concurrent ook. Dus bedenk ook hierbij wat je met communicatie wil bereiken. Geef naambekendheidsreclame ook een lading mee. Want wat voor installatiebedrijf wil je bijvoorbeeld zijn? Alleen E of juist alleen W of beide. En wat wil je nog meer uitstralen. Wil je dat (potentiële) afnemers je zien als een hoogkwalitatief bedrijf? Zorg er dan voor dat je dat ook in alle opzichten ventileert met je communicatie door gebruik te maken van beeldmateriaal, kleuren, lettertypes, een opmaak en teksten die daarbij aansluiten.

En zorg ook altijd voor de juiste ‘Call to Action’. Dat is de actie waartoe je mensen wil aansporen als ze jouw uiting zien. Wil je dat ze contact opnemen voor meer informatie en de telefoon pakken om je daarvoor te bellen? Maak dat dan duidelijk en ook makkelijk. Op een website kun je ook een button ‘meer informatie’ toevoegen waarmee mensen eenvoudig aanvullende informatie vinden op de site of een brochure kunnen downloaden.

Met zo’n download verzamel je ook nog eens gegevens van mensen die interesse hebben in jouw product of dienst. En je mag daarna contact opnemen of ze nog vragen hebben. Doe dat wel volgens de Algemene Verordening Gegevensregistratie (AVG). Want je mag je boodschap niet zomaar blijven ventileren.

Wil je weten hoe je jouw ‘boodschap’ het beste kunt ventileren? STEM kijkt graag met je mee. Wij schrijven artikelen, zetten campagnes op en bieden ondersteuning bij al je marketingactiviteiten en strategie-ontwikkeling. Wil je eerst meer weten over marketing?

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)