Miljardair wil nieuwe Triton duikboot bouwen voor Titanic

Triton duikboot

Bijna een jaar na het tragische ongeluk met de Titanic duikboot, is een Amerikaanse miljardair vastbesloten om een nieuwe poging te wagen om de Titanic op de bodem van de oceaan te bekijken. Larry Connor, een vastgoedinvesteerder uit Ohio, heeft samen met Patrick Lahey, mede-oprichter van Triton Submarines, plannen om een nieuwe, veiligere onderzeeër te bouwen. Deze nieuwe Triton duikboot moet bewijzen dat de industrie veiliger is geworden sinds het drama met de Titan.

Het ongeluk met de Titan kwam afgelopen zomer groot in het nieuws. De Titan van OceanGate implodeerde vermoedelijk op weg naar het wrak van de Titanic, 4000 meter onder water. Alle vijf inzittenden kwamen hierbij om het leven. Ondanks dit voorval gelooft Connor dat het nog steeds mogelijk is om veilig naar het beroemde scheepswrak te duiken. Hij wil de wereld laten zien dat, hoewel de oceaan een krachtige en gevaarlijke plek is, het toch een prachtige en plezierige ervaring kan bieden als men er op de juiste manier mee omgaat.

Triton duikboot 4000/2 Abyssal Explorer

Connor en Lahey willen de nieuwe onderzeeër, de Triton 4000/2 Abyssal Explorer, bouwen. De Tritan, met een geschatte waarde van 20 miljoen dollar (ongeveer 18,39 miljoen euro), is ontworpen om herhaaldelijk en veilig tot een diepte van 4000 meter te duiken. Volgens Connor is dit mogelijk dankzij de vooruitgang in materialen en technologie die de afgelopen jaren is geboekt. Hij benadrukt dat deze onderzeeër vijf jaar geleden nog niet gebouwd had kunnen worden.

Het idee voor de nieuwe Tritan ontstond kort na de implosie van de Titan. Lahey herinnert zich dat Connor meteen zei dat ze een onderzeeër moesten bouwen die veilig en betrouwbaar naar zulke dieptes kon duiken. Hij wilde bewijzen dat de Titan slechts een ‘vreemd uitvindsel’ was en dat veilige diepzeeduiken wel degelijk mogelijk is.

Of en wanneer de nieuwe missie met de Triton duikboot naar de Titanic zal plaatsvinden, is nog niet zeker. Het doel staat echter vast: de wereld laten zien dat veilig diepzeeduiken mogelijk is en de mysteries van de oceaan op een verantwoorde manier verkennen.

Reacties uit de Industrie

Oud-piloten en experts uitten eerder al hun bezorgdheid over de veiligheid van de Titan destijds. Zo waarschuwde een voormalige hoofd-piloot van het bedrijf jaren voor het fatale incident dat hij vreesde dat Rush zichzelf en anderen zou doden in zijn zoektocht om zijn ego te versterken.

James Cameron, filmmaker en Titanic-onderzoeker, zei dat hij en enkele ingenieurs OceanGate hadden gewaarschuwd voor het risico op “catastrofale storingen”. Voormalig OceanGate-consultant Rob McCallum merkte op dat de problemen van OceanGate niet representatief zijn voor de bredere industrie.

Kenmerken van de Triton duikboot 4000/2 Abyssal Explorer

De Triton 4000/2 is een van de opmerkelijke modellen van Triton Submarines, ontworpen voor diepe duiken en uitgebreide missies. Deze duikboot is ideaal voor wetenschappelijk onderzoek, exploratie en documentatie van onderwateromgevingen.

De Triton 4000/2 kan duiken tot een diepte van 4000 meter, waardoor toegang tot de abyssale zones van de oceaan mogelijk is. Het vaartuig biedt plaats aan twee personen, meestal een piloot en een passagier, voor een intieme en gerichte exploratie-ervaring.

Met een uithoudingsvermogen van meer dan 12 uur biedt het voldoende tijd voor uitgebreide onderwatermissies en onderzoeksactiviteiten. De Abyssal Explorer heeft een revolutionair ‘Gull Wing’ ontwerp, dat stabiliteit en manoeuvreerbaarheid onder water verbetert. Het beschikt ook over een diepduikende acrylkoepel die een helder en ruim uitzicht biedt.

Deze Triton duikboot wordt vaak ingezet voor het monitoren en vastleggen van de toestand van onderwaterlocaties, zoals het wrak van de Titanic, en andere diepzee-exploraties. Het ondersteunt verschillende wetenschappelijke en conserveringsinspanningen door een betrouwbaar platform voor onderwateronderzoek te bieden.

  • Gewicht: Ongeveer 12.000 kg
  • Snelheid: Ontworpen voor soepele, gecontroleerde bewegingen onder water
  • Ballastsystemen: Inclusief hoofd- en variabele ballastsystemen voor nauwkeurige drijfvermogen controle

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Erik de Jong (Advercom)

Erik bevindt zich al ruim 18 jaar in de uitgeefwereld, was betrokken bij onder meer het industriële automatiseringsvakblad Automatie|PMA en het vakblad Vision+Robotics. Samen met Yuk Chi Kan heeft hij in 2020 het online nieuwsplatform IndustrieVandaag opgezet.
Lees meer van: Erik de Jong (Advercom)

Dossier - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.