Titanic duikboot implosie, hoe zit dat? (video)

Titanic duikboot implosie Titan sub

De tragedie van de Titanic duikboot heeft ongetwijfeld de aandacht getrokken via verschillende nieuwsbronnen. Er zijn talloze beschrijvingen gegeven, waarbij gesuggereerd wordt dat een implosie van de Titan sub de oorzaak kan zijn. Echter, voor velen blijft het concept van een implosie en hoe dit kan gebeuren onduidelijk. Deze video van Master Milo is bedoeld om meer verheldering te bieden over dit onderwerp.

Implosie Titanic duikboot

In een tragische gebeurtenis die plaatsvond op de diepe oceaanbodem, is vastgesteld dat de vijf passagiers aan boord van de duikboot Titan, volgens experts, geen enkele overlevingskans hadden. De Titanic duikboot die zondag verdween, werd de volgende dag ontdekt als vernietigd door een implosie. Experts suggereren dat de snelheid waarmee het incident zich heeft voltrokken, heeft betekend dat de inzittenden van de Titan sub waarschijnlijk geen bewustzijn van het gebeuren hebben gehad. Bij een implosie wordt de onderzeeër volledig verbrijzeld, waardoor alleen nog fragmenten overblijven.

Een enigszins troostrijke opvatting over dit verschrikkelijke ongeval is dat degenen die omkwamen in de implosie aan boord van de Titanic duikboot mogelijk een nog angstaanjagender lot hebben ontweken. Het is een huiveringwekkende gedachte om vier kilometer diep in de oceaan te wachten tot de zuurstof opraakt, terwijl de seconden onverbiddelijk wegtikken.

Pim van der Horst is een duikinstructeur. Hij benadrukte dat een bepaalde verzachtende opmerking voorzichtig moet worden geïnterpreteerd. “Op deze manier”, zei hij, “hadden ze in elk geval geen bewustzijn van het ongeluk.”

Enorme druk van 400 bar op Titan sub

Het is moeilijk te bevatten hoe intens de druk op bijna vier kilometer diepte onder water is, volgens Van der Horst. Het diepste punt waar de Titanic zich bevindt, bijna vier kilometer diep op de bodem van de Atlantische Oceaan, ondergaat een druk van ongeveer 400 bar. Dat is immens groot op een duikboot. Ter vergelijking, een autoband heeft een druk van 2 bar en een duikerspersluchtfles 200 bar.

Wat gebeurt er precies bij een implosie? Van der Horst legt uit dat het het tegenovergestelde is van een explosie: “Bij een explosie vliegt alles naar buiten, omdat de interne druk groter is en naar buiten barst. In het geval van de Titan sub is het omgekeerd. De externe druk is enorm. Uiteindelijk is de drukkamer van de Titanic duikboot bezweken. Vervolgens is deze samengedrukt door een enorme kracht. Deze kracht is zo groot dat men het kan vergelijken met een bomexplosie. “De onderzeeër wordt tot gruis vermalen. Er blijven snippers over. De onderdelen vliegen vervolgens alle kanten op.” Dat geldt ook voor menselijke lichamen. “Er blijft niets van je over.”

Stefan Williams, professor in maritieme robotica aan de Universiteit van Sydney, verklaarde tegenover The Guardian dat een duikboot altijd grondig moet worden gecontroleerd voordat het te water gaat. Hij suggereerde dat de Titan sub, die zich waarschijnlijk op zo’n 3500 meter diepte bevond ten tijde van de implosie, een druk van meer dan 2000 kilo per vierkante inch (ongeveer 6,45 vierkante centimeter) moest weerstaan. Williams maakte ook de vergelijking van een implosie met een bom. “Als de drukkamer catastrofaal faalt, dan is het alsof er een bom afgaat.”

Materiaal Titanic duikboot

Er is gesuggereerd dat het materiaal van de Titanic duikboot een bijdrage kan hebben geleverd aan het ongeval. De Titan sub was gemaakt van koolstofvezel. Erik Hasselman, commercieel directeur van de onderzeebootfabrikant U-Boat Worx uit Breda, vond dit verrassend, aangezien “koolstofvezel ongebruikelijk is voor dit type onderzeeërs. Wij gebruiken voornamelijk acrylaat voor de transparante delen en verder staal.”

Hoewel Hasselman niet specifiek kon zeggen of het gebruik van koolstofvezel de kans op implosie vergroot, deelde hij mee dat de Titan niet was gekeurd door een onafhankelijke instantie. “Alle onderzeeërs die wij bouwen, laten we keuren. Dat is verplicht als je in territoriale wateren vaart. In internationale wateren zijn de veiligheidsregels en noodsystemen minder streng. De Titan sub was een experimentele duikboot, speciaal gebouwd voor deze Titanic-excursies.”

Van der Horst, de duikinstructeur en piloot van kleine onderzeeërs, verbindt het materiaal directer aan de implosie. “Het voordeel van koolstofvezel is dat het sterk is, een grote druk kan weerstaan en licht is qua gewicht. Maar er is een belangrijk nadeel: het is heel moeilijk om kleine beschadigingen te detecteren. Het is goed mogelijk dat er kleine haarscheurtjes in de romp hebben gezeten die niet zijn opgemerkt. Als dat zo is, is een ongeluk onvermijdelijk.”

Duikboot excursies naar wrak Titanic

De Titan sub, die was gebouwd door het bedrijf OceanGate Expeditions, was speciaal ontworpen voor excursies naar het wrak van de Titanic. Hoe diep ligt de titanic? Het wrak ligt ongeveer 600 kilometer voor de kust van Canada, op bijna vier kilometer diepte op de bodem van de Atlantische Oceaan. De Titan werd naar de locatie gebracht door een moederschip en de expedities duurden acht dagen. Bij elke duik daalde de Titan meerdere keren af naar de Titanic met aan boord een piloot en vier passagiers, die elk 250.000 dollar (229.000 euro) betaalden voor de ervaring. Elke duik duurde ongeveer elf uur.

De duikboot voor de Titanic, eerder bekeken door een BBC-reporter, had een lengte van zeven meter. Bovendien woog deze meer dan 10.000 kilogram. Afgelopen zondag verdween de Titan sub van de radar, 1 uur en 45 minuten na het begin van de afdaling. Alle communicatie was verbroken. Gisteren maakte de Amerikaanse kustwacht bekend dat er bij de zoektocht brokstukken van de Titan op de zeebodem waren gevonden.

Uiteindelijk bleek dat een geheim systeem van de Amerikaanse marine bijna twee uur na het begin van de afdaling een explosie had gedetecteerd, volgens The Wall Street Journal, dat de informatie had verkregen van functionarissen die bij de zoektocht naar de Titan sub betrokken waren.

Het idee dat de passagiers mogelijk doodsangsten hebben uitgestaan in de Titanic duikboot dat steeds harder begon te kraken of langzaam water liet doorsijpelen, is volgens de expert zeer onwaarschijnlijk. “Als ze al gekraak hebben gehoord, was het al gebeurd voordat ze begrepen wat ze hoorden.”

Koolstofvezel romp Titan sub onverantwoord

James Cameron is de Canadese regisseur van de film Titanic. Hij dook zelf 33 keer naar het wrak met Russische duikboten. Cameron noemde de keuze voor koolstofvezel ‘een verschrikkelijk idee’. Volgens Cameron was het onverantwoord dat er een experimenteel (niet-getest) vaartuig werd gebruikt. “Veel mensen in de duikgemeenschap maakten zich ernstige zorgen over deze Titanic duikboot. Deskundigen hebben zelfs brieven naar dit bedrijf gestuurd om erop aan te dringen dat ze het zouden laten testen. Het treft mij dat er een overeenkomst is met de ramp van de Titanic zelf. Bij die ramp is de kapitein herhaaldelijk gewaarschuwd voor het naderende gevaar.”

De tragedie van de Titan sub brengt niet alleen het verlies van vijf levens met zich mee, maar ook een schat aan vragen en zorgen over de veiligheidsnormen van diepzeeduiken, de bouwmaterialen van onderzeeërs en de regulering van experimentele vaartuigen. De antwoorden op deze vragen zijn van vitaal belang om te zorgen dat toekomstige avonturiers, onderzoekers en liefhebbers van de zee zich kunnen blijven verwonderen over de mysteries van de diepste diepten van onze oceanen op een manier die zowel veilig als duurzaam is.

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie

Dossier - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.