Door: redactie - 15 november 2024 |
Rotterdam wordt het centrum van een belangrijke doorbraak in de luchtvaartsector: de stad krijgt een fabriek die vanaf 2030 synthetische kerosine zal produceren. Met deze fabriek zet Nederland een stap naar duurzamer vliegen en draagt het bij aan de Europese ambities voor CO₂-reductie in de luchtvaart. Synthetische kerosine, geproduceerd uit duurzame elektriciteit en CO₂, kan een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van de luchtvaartindustrie. Het project is opgezet door het Nederlandse bedrijf Power2X in samenwerking met het Duitse Advario, dat een terrein van 26 hectare heeft aangekocht in de Rotterdamse Botlek.
Vanaf 2030 geldt een Europese bijmengverplichting voor luchtvaartmaatschappijen. Dat betekent dat naast biobrandstof ook een percentage synthetische kerosine moet worden bijgemengd in vliegtuigen. Het doel hiervan is om de CO₂-uitstoot van de luchtvaart te verminderen. Power2X en Advario verwachten dat hun fabriek rond 2030 ongeveer 40% van de benodigde synthetische kerosine kan leveren om aan deze nieuwe Europese regels te voldoen. Deze verplichting biedt kansen voor duurzame brandstoffen zoals synthetische kerosine, ook wel e-SAF (Sustainable Airline Fuel) genoemd.
Rotterdam heeft al een fabriek voor biokerosine van het Finse bedrijf Neste, en met de komst van de synthetische kerosinefabriek versterkt de stad zijn positie als duurzame brandstofhub. De synthetische kerosinefabriek zal naar verwachting jaarlijks genoeg brandstof produceren voor ongeveer 7.000 trans-Atlantische vluchten tussen Amsterdam en New York.
Aan de rand van het fabrieksterrein zullen grote opslagtanks geplaatst worden, waarin duurzame methanol opgeslagen wordt. Deze methanol, een essentieel onderdeel van synthetische kerosine, is geproduceerd uit groene waterstof en CO₂. De groene waterstof wordt opgewekt door middel van hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie. Schepen zullen de duurzame methanol vanuit landen als Zuid-Amerika en de Verenigde Staten aanvoeren. De Rotterdamse havenfaciliteiten passen hun infrastructuur aan om deze tankers te ontvangen en de methanol op te slaan.
Power2X bouwt de fabriek naast de opslagtanks om methanol samen met groene waterstof om te zetten in synthetische kerosine. Pijpleidingen verbinden deze nieuwe fabriek direct met belangrijke luchthavens, zoals Schiphol. Vanuit de haven van Rotterdam kan de fabriek de brandstof ook verder transporteren over water en per trein.
Vanaf 2025 worden luchtvaartmaatschappijen verplicht om 2% duurzame kerosine, zoals SAF, bij te mengen in hun vliegtuigbrandstof. Momenteel bestaat SAF vooral uit biokerosine die wordt geproduceerd uit afvalproducten zoals gebruikt frituurvet. Dit aandeel zal tegen 2030 naar verwachting stijgen tot 6%, waarbij ook 1,2% uit synthetische kerosine moet bestaan. Naar verwachting zal in 2050 maar liefst 70% van alle vliegtuigbrandstof uit SAF bestaan, waarvan 35% synthetische kerosine zal zijn. In vergelijking met traditionele kerosine verlaagt SAF de CO₂-uitstoot met ongeveer 92%.
Dat vliegen op synthetische kerosine mogelijk is, bewees KLM al in 2021 tijdens een testvlucht naar Madrid. In deze test werd 500 liter synthetische kerosine, geproduceerd in een Amsterdams laboratorium, bijgemengd met conventionele brandstof. Twee jaar later maakte Virgin Atlantic geschiedenis met een volledige vlucht op biokerosine van Londen naar New York. Hoewel de huidige wetgeving bijmenging tot 50% toestaat, is het technisch mogelijk om volledig op duurzame kerosine te vliegen.
De komst van deze fabriek in Rotterdam is te danken aan de voortrekkersrol van Power2X, dat investeert in de toekomst van duurzame brandstoffen, en de steun van Advario. Het project kreeg ook een financiële injectie van 130 miljoen euro van het Canadese pensioenfonds CPP Investments. Power2X gelooft sterk in de groei van de vraag naar synthetische kerosine en verwacht dat deze vraag en het aanbod elkaar de komende jaren zullen vinden. Voor Advario, dat al tankopslagfaciliteiten heeft in verschillende delen van de wereld, betekent deze fabriek een belangrijke stap richting een nieuw verdienmodel dat inspeelt op de energietransitie en CO₂-reductie.
Hoewel de Rotterdamse fabriek met een productiecapaciteit van 250.000 ton synthetische kerosine per jaar een grote bijdrage zal leveren, erkent de luchtvaartsector dat dit niet voldoende is om de sector volledig duurzaam te maken. KLM benadrukt dat er in 2030 nog steeds onvoldoende synthetische kerosine beschikbaar zal zijn om de gehele innovatieve luchtvaartindustrie te verduurzamen. Toch hoopt de sector dat deze fabriek en vergelijkbare initiatieven voldoende synthetische kerosine zullen leveren om aan de Europese verplichtingen te voldoen.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.