Door: Peter Gloudemans (AddIT Benelux) - 5 januari 2022 |
De Renault Group en Dassault Systèmes geven een impuls aan hun al 20 jaar bestaande samenwerking. Renault gaat wereldwijd standaardiseren op het 3DEXPERIENCE-platform voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten op het gebied van mobiliteit. Deze samenwerking vormt een belangrijke basis voor het ‘Renaulution’ geheten strategische plan van de autogroep.
Het is voor het eerst dat een industrieel bedrijf op deze schaal het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes adopteert. Renault standaardiseert het ontwikkelen van alle programma’s voor nieuwe voertuigen en mobiliteitsdiensten op het 3DEXPERIENCE-platform. Daarmee vormt het cloudplatform nu de nieuwe ruggengraat voor het in realtime delen van alle productgerelateerde gegevens gedurende de volledige levenscyclus van het product en voor het beheer van de virtuele tweeling (virtual twins) van zijn diverse productconfiguraties.
Met de adoptie van het 3DEXPERIENCE-platform speelt Renault in op belangrijke trends in de transport- en mobiliteitsindustrie. Dit zijn onder andere de toenemende wet- en regelgeving, grotere productcomplexiteit, elektrificatie, connectiviteit, duurzaamheid en nieuwe mobiliteitsdiensten. Deze trends vereisen een snelle en eenvoudige koppeling van de verschillende functies en expertises binnen Renault en zijn partners, zodat een wendbaar en op samenwerking gericht ecosysteem ontstaat. Renault Group gaat vier zogeheten industry solution experiences gebaseerd op het 3DEXPERIENCE-platform in de cloud gebruiken: ‘On-Target Vehicle Launch,’ ‘Smart, Safe & Connected,’ ‘Global Modular Architecture’ en ‘Efficient Multi-Energy Platform.’
Binnen Renault Group gaan ruim 20.000 medewerkers gebruikmaken van het cloudplatform. Zij zijn betrokken bij alle belangrijke functies rond het ontwikkelen van voertuigen. Denk aan Design, Product Engineering, Industrial Process Engineering, inkoop van onderdelen en materialen, Costing en Quality. Het platform biedt toegang tot dezelfde systemen en software, 3D-modellering en simulaties, die over de hele wereld in realtime worden bijgewerkt. De grootschalige samenwerking op basis van virtuele tweelingen zal het delen van gegevens tussen de verschillende functies en de wendbaarheid binnen het bedrijf verbeteren. Tegelijkertijd worden de kosten verlaagd. Ook wordt de ontwikkelingstijd van een voertuig met ongeveer een jaar verkort. Daarnaast kan Renault nu profiteren van voortdurende technologische ontwikkeling en de functionele verrijking van het 3DEXPERIENCE-platform.
“Onze beslissing om het 3DEXPERIENCE-platform in de cloud te gebruiken, is een signaal dat wij overtuigd zijn van de cruciale rol die engineering en digitalisering spelen in onze Renaulution-aanpak. De transformatie naar een technologie-, diensten- en energiebedrijf moet op samenwerking berusten”, zegt Luca de Meo, CEO van Renault Group. “Het 3DEXPERIENCE-platform verbindt engineering met alle disciplines in één digitaal bedrijf. We zullen wendbaarder, sneller en effectiever zijn om sneller dan ooit nieuwe mobiliteit te ontwikkelen.”
“Duurzame innovatie zit in het DNA van beide bedrijven. De transformatie van de Renault Group zal de mobiliteitsindustrie radicaal veranderen. Net als de eerste virtuele ontwikkeling van een commercieel passagiersvliegtuig in 1989 dat voor alle branches en sectoren deed. We hebben ons volledig gecommitteerd aan dit partnerschap en ondersteunen hiermee het succes van de Renault Group”, zegt Bernard Charlès, Vice-voorzitter en CEO van Dassault Systèmes. “De industriële ecosystemen van vandaag zijn niet langer lineair, maar circulair. Innoveren vereist nieuwe samenwerkingsvormen met virtuele tweeling (virtual twin)-ervaringen die de hele veranderende waardeketen omvatten. Nu Renault overstapt naar een digital enterprise-platform, bevestigt ons partnerschap dat het 3DEXPERIENCE-platform verder gaat dan het creëren en produceren van voertuigen. Het is een hefboom die de auto-industrie helpt zich te ontwikkelen in het leveren van nieuwe, duurzame mobiliteitservaringen.”
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.