Door: Redactie - 9 augustus 2021 |
Gaat kunstmatige intelligentie uit Nederland zo meteen het verkeer op de Duitse snelweg regelen? Duitse en Nederlandse politici, ondernemers en wetenschappers bespreken samen de toekomst van kunstmatige intelligentie.
Duitse en Nederlandse experts op het gebied van kunstmatige intelligentie verkennen dit jaar de mogelijkheden die er tussen de beide landen liggen. Carlo van de Weijer, algemeen manager van het AI-instituut van de Universiteit Eindhoven en voorzitter van de Raad van Toezicht van chipmaker NXP vertelt hierover op BNR Nieuwsradio.
Nederland is wereldkampioen verkeersmanagement, maar ik neem aan dat je dan niet zomaar even het Duitse verkeer ook kan regelen. Maar toch gaat u praten met de Duitsers.
Nederland is één van de grootste toeleveranciers voor de Duitse auto-industrie, zeker ook rondom chips. Duitsland is rond verkeersmanagement zeker geïnteresseerd in wat er in Nederland gebeurt. We zijn zo’n klein en druk land met heel veel auto’s, dat we al veel eerder problemen ondervonden dan de Duitsers, waardoor we ook al veel oplossingen hebben ontwikkeld. Daar willen ze van leren.
Als je een tijdje door Duitsland rijdt, mis al snel de slimme verkeerslichten uit Nederland die er wel mee rekening houden hoe de verkeersstomen lopen. In Nederland zijn de verkeerslichten allemaal verbonden met een centrale, waardoor ze kunnen worden aangestuurd. Zo kan een verkeerslicht op groen worden gezet, wanneer een een ziekenwagen aankomt.
En ook het slimmer maken van de auto zelf, is een speerpunt van de Nederlandse automotive. Dit wordt herkend door de Duitse industrie.
De Nederlandse automotive exporteert nu voor zo’n 8 miljard euro naar Duitsland aan componenten. In elke auto zitten al zo’n 40 tot 50 chips van NXP, net als intelligentie van TomTom om de auto beter te laten navigeren en verkeersinformatie door te geven. Dat staat niet op het dashboard, dat zie je dus niet. Maar er zit steeds meer Nederlandse intelligentie in Duitse auto’s.
Daar heb je juist die componenten van NXP en TomTom voor nodig. In elektrisch rijden hebben wij ook een voorsprong, omdat we dat al flink hebben gestimuleerd, en in Duitsland werd dat eerst nog een tijdje tegen gehouden. Nu kunnen we die achterstand in Duitsland helpen overbruggen. Bijvoorbeeld de laadpaleninfrastructuur, de protocollen van het laden zijn in Nederland ontwikkeld, net als de ontwikkeling rond smart charging. Als dit in Duitsland ook moet worden ingevoerd, dan kunnen ze niet om Nederland heen.
Bron: Duitsland Nieuws
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.