Regelt kunstmatige intelligentie uit Nederland straks het verkeer op de Autobahn?

Kunstmatige intelligentie uit Nederland Kunstmatige Intelligentie in robotica Geschillen Nederlandse bedrijven

BNR Nieuwsradio – Regelt kunstmatige intelligentie uit Nederland straks het verkeer op de Autobahn?

Gaat kunstmatige intelligentie uit Nederland zo meteen het verkeer op de Duitse snelweg regelen? Duitse en Nederlandse politici, ondernemers en wetenschappers bespreken samen de toekomst van kunstmatige intelligentie.

Duitse en Nederlandse experts op het gebied van kunstmatige intelligentie verkennen dit jaar de mogelijkheden die er tussen de beide landen liggen. Carlo van de Weijer, algemeen manager van het AI-instituut van de Universiteit Eindhoven en voorzitter van de Raad van Toezicht van chipmaker NXP vertelt hierover op BNR Nieuwsradio.

Kunstmatige intelligentie uit Nederland en Duitsland

Nederland is wereldkampioen verkeersmanagement, maar ik neem aan dat je dan niet zomaar even het Duitse verkeer ook kan regelen. Maar toch gaat u praten met de Duitsers.

Hoe zit dat?

Nederland is één van de grootste toeleveranciers voor de Duitse auto-industrie, zeker ook rondom chips. Duitsland is rond verkeersmanagement zeker geïnteresseerd in wat er in Nederland gebeurt. We zijn zo’n klein en druk land met heel veel auto’s, dat we al veel eerder problemen ondervonden dan de Duitsers, waardoor we ook al veel oplossingen hebben ontwikkeld. Daar willen ze van leren.

Waar moeten we aan denken? Zijn dat slimme verkeersmanagementsystemen, of intelligente verkeerslichten?

Als je een tijdje door Duitsland rijdt, mis al snel de slimme verkeerslichten uit Nederland die er wel mee rekening houden hoe de verkeersstomen lopen. In Nederland zijn de verkeerslichten allemaal verbonden met een centrale, waardoor ze kunnen worden aangestuurd. Zo kan een verkeerslicht op groen worden gezet, wanneer een een ziekenwagen aankomt.

En ook het slimmer maken van de auto zelf, is een speerpunt van de Nederlandse automotive. Dit wordt herkend door de Duitse industrie.

Wat stoppen wij dan in die Duitse auto’s?

De Nederlandse automotive exporteert nu voor zo’n 8 miljard euro naar Duitsland aan componenten. In elke auto zitten al zo’n 40 tot 50 chips van NXP, net als intelligentie van TomTom om de auto beter te laten navigeren en verkeersinformatie door te geven. Dat staat niet op het dashboard, dat zie je dus niet. Maar er zit steeds meer Nederlandse intelligentie in Duitse auto’s.

Wat kan Nederland doen rondom autonoom en elektrisch rijden?

Daar heb je juist die componenten van NXP en TomTom voor nodig. In elektrisch rijden hebben wij ook een voorsprong, omdat we dat al flink hebben gestimuleerd, en in Duitsland werd dat eerst nog een tijdje tegen gehouden. Nu kunnen we die achterstand in Duitsland helpen overbruggen. Bijvoorbeeld de laadpaleninfrastructuur, de protocollen van het laden zijn in Nederland ontwikkeld, net als de ontwikkeling rond smart charging. Als dit in Duitsland ook moet worden ingevoerd, dan kunnen ze niet om Nederland heen.

Bron: Duitsland Nieuws

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie

Dossier - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.