Nieuwe magneetvrije elektromotor vergt geen onderhoud

Magneetvrije elektromotor

MAHLE ontwikkelt momenteel een nieuw soort magneetvrije elektromotor die geen zeldzame aardelementen nodig heeft. Dit maakt de productie niet alleen milieuvriendelijker, maar biedt ook voordelen op het gebied van kosten en zekerheid van hulpbronnen. Het centrale kenmerk van de nieuwe motor is de inductieve en dus contactloze krachtoverbrenging – hierdoor werkt de motor slijtagevrij en bijzonder efficiënt bij hoge snelheden. Het rendement ligt op bijna alle bedrijfspunten boven 95% – een niveau dat tot nu toe alleen door Formule E-racewagens werd bereikt.

MAHLE is er dus in geslaagd de sterke punten van verschillende elektromotorconcepten in één magneetvrije elektromotor te verenigen. Deze nieuwe ontwikkeling is gemakkelijk schaalbaar, zodat hij in alles kan worden gebruikt, van subcompacts tot bedrijfswagens.

“Met onze nieuwe magneetvrije elektromotor maken we onze verantwoordelijkheid als duurzaam opererend bedrijf waar”, zegt Michael Frick, voorzitter van de directie van MAHLE (ad interim) en CFO. “Het afzien van magneten en daarmee het gebruik van zeldzame aardelementen biedt grote mogelijkheden, niet alleen vanuit geopolitiek perspectief, maar ook met betrekking tot het verantwoord omgaan met natuur en hulpbronnen.”

“Onze magneetvrije elektromotor kan zeker als een doorbraak worden omschreven, omdat hij verschillende voordelen biedt die nog niet in een dergelijk product zijn gecombineerd”, aldus Dr. Martin Berger, Vice President Corporate Research and Advanced Engineering bij MAHLE. “Daardoor kunnen we onze klanten een product met een uitstekende efficiëntie tegen een relatief lage kostprijs aanbieden.”

De nieuwe tractiemotor van MAHLE is zeer efficiënt – op bijna alle bedrijfspunten – en laat deze voordelen echt zien in segmenten waar voertuigen meestal in het echte wegverkeer worden ingezet.

De nieuwe magneetvrije elektromotor wordt ook gekenmerkt door een hoge mate van duurzaamheid, omdat de noodzakelijke overdracht van elektrische stromen tussen de roterende en stationaire delen binnenin de motor contactloos en dus slijtagevrij plaatsvindt. Dit maakt de motor onderhoudsvrij en geschikt voor een breed scala aan toepassingen.

Bij de ontwikkeling  van de magneetvrije elektromotormaakt MAHLE gebruik van een innovatief simulatieproces, waarbij verschillende motorontwerpen langs verschillende parameters worden aangepast tot een optimum is gevonden. Deze aanpak is aanzienlijk sneller en goedkoper dan conventionele processen. Op deze manier helpt MAHLE om snel de noodzakelijke technische voorwaarden te creëren om e-mobiliteit wereldwijd op een duurzame manier vooruit te helpen.

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie