Door: Redactie - 21 oktober 2022 |
Festo, specialist op het gebied van industriële automatisering, heeft een nieuwe elektromechanische aandrijving met vrijdragende as geïntroduceerd, die is ontworpen om te voldoen aan de veeleisende specificaties van moderne productiefaciliteiten. De nieuwe elektromechanische aandrijving combineert precisie met een hoge belastbaarheid en stijfheid, waardoor hij ideaal is voor toepassing bij de productie van kleine onderdelen en Li-ion batterijen.
De ELGT is een krachtige en toch zeer kosteneffectieve aanvulling op het assortiment elektromechanische assen van Festo. De elektromechanische aandrijving is gemakkelijk te combineren met de bestaande producten om klanten meer keuze en een goedkopere oplossing te bieden voor toepassingen met een vrijdragende as. De productienormen van Festo garanderen verder dat het koper- en zinkgehalte in de ELGT minder dan 1% bedraagt, waarmee wordt voldaan aan de eisen van de batterijproductiesector om contaminatie te minimaliseren.
Hart van de ELGT is een hoge-precisie spindelaandrijving waarvan de belasting wordt gedragen door geïntegreerde dubbele lagergeleidingen. Dit draagt ertoe bij dat de interfaces die de verbindingen tussen de X-, Y- en Z-as mogelijk maken, licht van gewicht en uiterst robuust zijn. Zelfs bij zwaardere belastingen blijven de stijfheid en de herhaalbaarheid van de positioneringsnauwkeurigheid behouden.
De ELGT-assen zijn verkrijgbaar in drie breedtes: 90, 120 en 160 mm. Dit maakt dat deze deze elektromechanische aandrijving geschikt is voor zowel 2D- als 3D-vrijdragende assystemen. De 90 mm brede as wordt geleverd met een extra brede enkele geleiding, terwijl de 120 mm en 160 mm assen een dubbele geleiding hebben. De grootste as kan lasten tot 600 kg dragen bij snelheden tot 1 m/s en versnellingen tot 15 m/s. Afhankelijk van het model zijn slaglengtes van 50 mm tot 1500 mm beschikbaar, in stappen van 50 mm.
Voor maximale flexibiliteit biedt de ELGT drie montagemogelijkheden: een directe schroefverbinding in de nauwkeurig bewerkte en van schroefdraad voorziene basis, verstelbare gleufmoeren die langs de profielbehuizing kunnen worden geschoven, of beugels voor montage aan de zijkant. Gebruikers kunnen ook kiezen uit verschillende opties voor de motoraandrijving. De elektromechanische aandrijving kan worden geleverd zonder motoren, of met een keuze uit stappen- of servomotoren. De motoren kunnen in een hoek van 0°, 90°, 180° of 270° worden geplaatst.
Voor eindklanten met een eigen bedrijfsstandaard of een sterke voorkeur voor alternatieve motorleveranciers (vaak is dat afhankelijk van de uiteindelijke bestemming van de machines) zijn er standaard motorkits beschikbaar voor de meeste toonaangevende merken, zoals Siemens, Omron, Mitsubishi en Yaskawa. Hetzelfde geldt voor sensoren. Er zijn eenvoudig te gebruiken bevestigingen voor standaard Festo-sensoren voor homing en positieregistratie, maar er zijn ook diverse houders beschikbaar voor sensoren van andere fabrikanten.
Of het belangrijkste criterium nu snelheid, precisie, kosten of grootte is, klanten kunnen de stappen- en servomotoren van Festo gemakkelijk combineren binnen een meerassig handlingsysteem om de gewenste prestaties te bereiken. Ze gebruiken allemaal dezelfde eenvoudige programmeertaal en de setup in de Festo Automation Suite configuratiesoftware is identiek.
De gratis Festo-software Electric Motion Sizing (EMS) maakt de selectie nog sneller en eenvoudiger door de berekening van toepassingen met één as mogelijk te maken. Met het softwarepakket Handling Guide Online (HGO) kunnen door de gebruiker in minder dan 15 minuten systemen van één as tot aan een 3D-portaalsysteem of een 3D-vrijdragend assysteem worden ontworpen, compleet met 3D CAD-tekeningen.
Meer informatie over de ELGT en andere handlingoplossingen van Festo
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.