Luister naar de stem van de klant

Klant Engineer

Je aanbod (product/dienst) op een goede manier naar de markt brengen vergt dat je je eigen markt heel goed kent. Heel goed luistert naar wat je klant te zeggen heeft en zelfs je potentiële afnemer. En dat is voor ieder bedrijf weer anders.

Klantkennis is nodig om een beter aanbod te ontwikkelen

Want geen klant is gelijk en vaak verschilt ook de markt waarin de klant opereert. En als je het goed wilt doen, moet je veel meer weten van de klant dan alleen maar wat basale informatie, zoals de namen van de mensen die bij de besluitvorming voor een aanschaf betrokken zijn.

Wat beweegt jouw klant?

Je moet de beweegredenen van de (potentiële) klant kennen. En ook de dynamiek van de markt waarin jouw klant opereert. Wie jouw concurrenten zijn, maar ook die van je klant. Wat gangbare zaken zijn in een markt, maar zeker die van je afnemer. Die kennis is nodig om een goed op de afnemer afgestemde waardepropositie te baseren. Eentje die uitgaat van de waarde die jouw aanbod jouw klant – of zelfs de klant van de klant – oplevert.

Dit alles behoort tot de kern van het marketingvak. Anders dus dan wat ik nogal eens hoor: dat marketing reclamemaken is. Dat is ‘jouw stem’ laten horen in de markt. Dat hoort er ook bij, maar ook daarvoor moet je goed weten wie je klant is. Wie mijn bijdragen aan Kunststof Magazine (en op de site van STEM) de afgelopen jaren (zo nu en dan) gelezen heeft, weet dat ik daar ook met regelmaat op wijs.

De stem van de klant

Business development is een breed en veelzijdig vak, dat je je niet in een achternamiddag eigen maakt. Het vraagt om goed luisteren naar wat de klant te zeggen heeft. Daarom is het best lastig om in een paar artikelen per jaar in Kunststof Magazine – en blogs op deze site – een soort verkorte cursus business development in een technische B2B-omgeving te verzorgen.

Daarom bieden we vanuit STEM Marketing diverse programma’s waarmee we je de nodige inspiratie en motivatie aanreiken. En je daarmee handreikingen doen waarmee je als manager of marketing-, sales-, innovatie-, communicatieprofessional in de bouw, installatietechniek, high tech of maakindustrie de nodige stappen kunt ondernemen rond de business development van jouw organisatie.

Neem de proef op de som

Regelmatig organiseren we online inSpiratiesessies over diverse aspecten van business development in een technische B2B omgeving. Ze vormen onderdeel van het gratis STEM eXplore programma. Daarmee kun je op laagdrempelige wijze meer ontdekken over de rol van marketing, sales, innovatie en communicatie bij business development voor technische bedrijven. Verzorgen we workshops en trainingen.

En bieden we de mogelijkheid om een opleiding ‘marketing voor technici’ waarbij je de basisprincipes van het marketingvak krijgt aangereikt, speciaal afgestemd op mensen die bij business development in een technische omgeving betrokken zijn maar daarin opgeleid zijn. En neem gerust de proef op de som tijdens een proefcollege, een online inspiratiesessie of het wekelijkse STEMmingscafé.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)