Door: Redactie - 15 oktober 2021 |
Bio-LNG wordt gemaakt van organisch afval, niet van fossiele bronnen. Daardoor biedt bio-LNG de mogelijkheid om op korte termijn de CO2-uitstoot te verminderen. Vergeleken met diesel heeft de brandstof ook een lagere uitstoot van stikstof en zorgt de schonere verbranding ervoor dat er nauwelijks fijnstof wordt uitgestoten. Daarbij kan bio-LNG ook worden gebruikt in bestaande LNG-motoren en kan voor opslag en distributie gebruik worden gemaakt van de groeiende LNG-infrastructuur in Nederland en in de rest van Europa.
De bio-LNG-installatie van Nordsol is gebouwd op het terrein van Renewi in Amsterdam Westpoort. De bio-LNG installatie is deels door de EU gesubsidieerd (20 procent) in het kader van haar strategie om de CO2-uitstoot in het wegvervoer te verminderen. De drie initiatiefnemers hebben elk een eigen rol in de productie van de biobrandstof. Renewi haalt in heel Nederland organisch afval op, zoals producten van supermarkten die over de datum zijn. Vervolgens verwerkt de recycler het afval en zet het in de eigen vergisters om in biogas. De nieuwe bio-LNG-installatie van Nordsol werkt het biogas op tot bio-LNG. Shell levert deze bio-LNG aan haar klanten op haar LNG-tank stations in Nederland. Daarnaast wordt tijdens de productie van bio-LNG CO2 uit het biogas verwijderd en vloeibaar gemaakt voor hergebruik in kassen.
“De inzet van slimme, energie-efficiënte technologie vormt de basis voor een lokale, circulaire economie en een gezonde business case”, zegt Jerom van Roosmalen, CEO bij Nordsol. In Nederland staan ongeveer 260 ‘traditionele’ biogasinstallaties, waarvan de meeste geschikt te maken zijn voor de productie van bio-LNG. Met de technologie die is toegepast bij de biogasinstallatie van Renewi in Amsterdam kan ook bio-LNG op vele andere plaatsen in het land worden geproduceerd.
De beschikbare hoeveelheid bio-LNG zal door de bouw van nieuwe installaties in de komende vier jaar minimaal vertienvoudigen, verwachten de partijen. “Samenwerking van partners in de keten levert concrete resultaten op”, stelt Otto de Bont, CEO Renewi. “Dit past bij onze visie op ‘Waste no More” en sluit aan bij het streven om het voortouw te nemen in het produceren van secundaire grondstoffen uit afvalstromen. Door ook zelf op bio-LNG te gaan rijden bij de inzameling van deze afvalstoffen, sluit Renewi de cirkel.”
Marjan van Loon, President-Directeur Shell Nederland: “Shell wil haar klanten helpen te verduurzamen en investeert volop in de energietransitie. Hierbij werken we samen met partners, zoals Renewi en Nordsol. Bio-LNG is een volgende stap in het duurzamer maken van de transportsector. Dankzij deze samenwerking kunnen we onze klanten in de logistieke sector een schoner alternatief bieden, beginnend met zwaar wegvervoer en, op termijn, ook in de scheepvaart.”
Bron: Shell Nederland
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.