Is jouw technische B2B bedrijf toekomstbestendig?

Technische B2B bedrijven Techniek bedrijven

Eind januari. Oud en nieuw ligt alweer even achter ons. Zakelijk gezien betekende die overgang voor de meeste techniek bedrijven overigens niet veel meer dan een verschuiving van het ene naar het andere boekjaar. Een moment om rekening te houden met nieuwe wetgeving, aangepaste belastingtarieven en wellicht nieuwe Cao-afspraken. Verder is het ‘business as usual,’ waarbij de uitdagingen van het voorgaande jaar niet zomaar verdwijnen bij het aanbreken van het nieuwe.

Ze blijven bestaan, zoals de situatie rond een krappe arbeidsmarkt. Mogelijk bieden toenemende faillissementen, die enigszins haperende economie en de daaruit voortvloeiende krimp in de orderportefeuilles in de meeste industriële sectoren, enige ruimte om spaarzaam nieuw personeel aan te trekken. Toch voorspelt de lange termijn dat de krapte op de arbeidsmarkt nog zeker 10 tot 15 jaar zal voortduren.

Wie dan leeft, wie dan zorgt? Varianten op dit gezegde hoor ik vaker. Het was de afgelopen jaren erg druk voor managers van techniek bedrijven. De focus lag vooral op vandaag en hooguit een beetje op morgen. En daardoor werd minder vaak gekeken naar de situatie over langere tijd. Dit geldt ook voor het kijken naar de ontwikkeling van techniek bedrijven zelf op langere termijn. Industriele marketing gaat verder dan enkel reclame maken; het draait om de vraag: ‘Wat gebeurt er als we ons beleid niet aanpassen?’

Daarom de cruciale vraag: Wat gebeurt er als er geen wijzigingen worden doorgevoerd in het beleid rondom het aantrekken, binden en boeien van medewerkers? Terwijl de krapte op de arbeidsmarkt onverminderd aanhoudt. Waar staat het bedrijf dan over drie, vijf of tien jaar? Kan het dezelfde serviceniveaus aanhouden voor bestaande klanten? Is er voldoende capaciteit om nieuwe klanten te bedienen? Of om innovaties door te voeren? Die essentieel zijn om de concurrentie voor te blijven en relevant te blijven voor de markt.

De arbeidsmarktproblematiek is dus een vraagstuk dat direct verband houdt met de toekomst van techniek bedrijven. En dan rijst de vraag: Hoe toekomstbestendig zijn technische B2B-bedrijven eigenlijk? Een vraag waarover STEM Industrial Marketing Community (STEM-imc) meer inzicht wil verkrijgen. Ook om techniek bedrijven te ondersteunen bij een (nog) betere voorbereiding op hun toekomst.

Dat onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit Twente. En daarbij roepen we jouw hulp in door mee te doen met dit onderzoek via onderstaande link. Het kost minder dan 10 minuten en biedt ook jou waardevolle inzichten. De bevindingen van het onderzoek delen we met alle deelnemers tijdens een speciale masterclass van STEM-imc. Doe direct mee aan dit onderzoek via deze link. Doe direct mee aan dit onderzoek via deze link.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)