Door: Redactie - 22 oktober 2021 |
ABB gaat de bestaande statische frequentieomvormers van spoorwegbeheerder ProRail vervangen door 300 toekomstbestendige UPS-systemen die zijn ontwikkeld voor een hoge efficiëntie, lagere energiekosten, milieu-impact en cost of ownership en verminderde downtime.
Het upgrade-project richt zich op verbetering van de voedingspunten van de stroomvoorziening van apparatuur die langs het spoor staat opgesteld. Daarbij kan worden gedacht aan seinen, slagbomen, besturingskasten, e.d. die verspreid langs het spoor staan. De upgrade garandeert een veilige en continue stroomvoorziening zodat treinen veilig kunnen blijven rijden en treinreizigers veilig zijn. De UPS’en worden gesynchroniseerd via GPS en worden aangesloten op het ProRail-netwerk voor online-monitoring en proactief spooronderhoud zodat kostbare downtime tot een minimum wordt beperkt. De levering van de UPS zal gefaseerd vanaf eind 2022/begin 2023 worden uitgevoerd.
De UPS-systemen, inclusief frequentieomvormers worden speciaal voor ProRail ontwikkeld op de R&D-afdeling van ABB in Quartino (Zwitserland). De basis hiervoor vormt ABB’s decentrale parallelle architectuur (DPA™).
De vervanging van de frequentieomvormers mag geen invloed hebben op de operationele gang van zaken bij ProRail en mag bovendien niet conflicteren met de bestaande railinfra-voorzieningen, waaronder de treinbeveiliging. Dankzij de architectuur is iedere UPS-module praktisch een op zichzelf staande UPS, met alle essentiële functionele eenheden die nodig zijn voor een onafhankelijke werking. Dit verhoogt de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het systeem, aangezien er sprake is van inherente redundantie tussen de UPS-modules op alle functionele niveaus.
De gekozen modulaire systemen zijn zo ontwikkeld dat frequentieomvormers kunnen worden vervangen zonder dat het systeem hoeft te worden stilgelegd en dat de continuïteit te allen tijde is gewaarborgd.
Bart-Jan de Beer, tendermanager bij ProRail, zegt: “Bij dit project is rekening gehouden met een aantal kwalitatieve criteria. Het was belangrijk dat de oplossing energieverliezen verminderde, de stabiliteit van de synchronisatie garandeerde en het geluidsniveau minimaliseerde. De door ABB aangeboden oplossing kwam als kwalitatief beste en meest kostenefficiënte uit de bus.
Over het project vertelt Arie Arendonk, Senior Account Manager van ABB: “De beslissing om de technologie van ABB te gebruiken was deels gebaseerd op het feit dat deze de economisch meest haalbare oplossing bood. ABB heeft ook jarenlange kennis en ervaring op het gebied van spoorwegtoepassingen. Onze marktleidende oplossingen staan daarbij garant voor een toekomstbestendige stroomvoorziening langs het spoor met een verbeterde total cost of ownership, minder stilstand en duurzaamheidsvoordelen met minder lawaai. ProRail kan zo optimaal gebruik maken van deze voordelen.”
Met geavanceerde features, zoals de transformatorloze IGBTs met drielaags topologie, bereiken de DPA 250 S4 UPS-systemen een zeer hoge energie-efficiëntie. Deze hoge efficiëntie zorgt voor lagere operationele kosten en een minimale impact op het milieu. De DPA 250 S4 is speciaal ontwikkeld voor kritische omgevingen met een hoge computerdichtheid zoals spoorwegsignaleringstoepassingen.
ABB’s Electrification Business Area is wereldwijd koploper in elektrische producten en oplossingen en is met meer dan 200 productielocaties actief in ruim 100 landen. Onze meer dan 50.000 medewerkers zetten zich in om de manier waarop mensen leven, met elkaar in verbinding staan en werken, te veranderen met veilige, slimme en duurzame elektrificatieoplossingen. Wij geven vorm aan de toekomstige elektrificatietrends en onderscheiden ons met technologische en digitale innovatie. Daarnaast bieden wij onze klanten een uitstekende ervaring door operational excellence in de utiliteit, industrie, gebouwtechniek, infrastructuur en mobiliteit
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.