77 automatisch geleide voertuigen voor Rotterdamse haven

Automatisch Geleide Voertuigen AGV

VDL krijgt order voor 77 automatisch geleide voertuigen voor Rotterdamse haven

VDL Automated Vehicles gaat vanaf het einde van dit jaar tot medio 2023 maar liefst 77 automatisch geleide voertuigen (AGV’s) leveren aan Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT), één van de leidende en meest geavanceerde containerterminal-operators van Europa. Met de order zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

Dit is de derde grote order van AGV’s die VDL aan ECT gaat leveren. In 2011 is de eerste order gegund. De eerdere leveringen bestonden destijds uit in totaal 85 AGV’s. Die voertuigen hebben inmiddels per AGV meer dan 100.000 containers vervoerd. De basis voor de nieuwe order is gelegen in de ervaringen met de eerder geleverde voertuigen én het vertrouwen tussen de partijen dat in de afgelopen jaren verder is gegroeid. De nieuwe order betreft de vervanging van oudere, diesel aangedreven AGV’s.

Autonoom en hybride-elektrische Automatisch Geleide Voertuigen

De volledig door VDL te ontwikkelen voertuigen gaan op de ECT Delta-terminal op de Maasvlakte, de grootste AGV-terminal ter wereld, geheel autonoom én hybride-elektrisch 24 uur per dag containers vervoeren tussen de kade en de containeropslag. Deze automatisch geleide voertuigen zijn geluidsarm en verbruiken ruim de helft minder brandstof dan de voertuigen die ze gaan vervangen.

De kennis en expertise van VDL Groep in de automotive, op het gebied van veiligheid, design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom en mobility as a service, zal ook op de nieuwe automatisch geleide voertuigen worden toegepast. De modulaire opbouw van de voertuigen maakt het mogelijk om technieken tussen alle VDL-voertuigen uit te wisselen, zodat innovaties – bijvoorbeeld een volledige elektrische aandrijflijn – eenvoudig te integreren zijn.

Navigatiesysteem

Eén van de grote innovatiestappen die bij de nieuwe AGV’s zal worden doorgevoerd, is de integratie van VDL’s eigen state of the art navigatiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op een vergelijkbaar systeem dat ook door grote autofabrikanten wordt ingezet. Dit navigatieplatform zorgt voor een efficiëntere containeroverslag: doordat automatisch geleide voertuigen met elkaar kunnen communiceren, kunnen er – door dichter op elkaar te rijden en kortere wachttijden tussen ritten – meer containers per AGV worden vervoerd. Een ander voordeel van de AGV’s van VDL is dat de voertuigen, in tegenstelling tot andere containerhandlingvoertuigen, analoog aan een regulier wegvoertuig zijn ontworpen. Dat maakt het mogelijk dat voor de doorontwikkeling van de automatisch geleide voertuigen de marktontwikkelingen in de automotive kunnen worden gevolgd.

Trots

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “De afgelopen dagen is andermaal bewezen dat Nederlandse bedrijven gespecialiseerd zijn op en rond het water. Wij zijn enorm trots dat ECT en VDL elkaar opnieuw hebben gevonden en dat medewerkers van beide bedrijven deze vorm van hoogwaardig vervoer opnieuw een stapje verder gaan brengen. VDL is Europees koploper op het gebied van de elektrificatie van zwaar vervoer en trendsetter op het gebied van automatische voertuigen. Deze automatisch geleide voertuigen passen uitstekend in het bevestigen én uitbouwen van deze positie.”

Investeren

Leo Ruijs, CEO Hutchison Ports ECT Rotterdam: “Wij blijven continu investeren in onze terminals en dus ook in ons equipment. Samen met VDL werken wij eraan om onze AGV-vloot verder te moderniseren voor een efficiënte containerhandling. De modulaire opbouw ondersteunt ook onze doelstelling om door toepassing van nieuwe technieken steeds duurzamer te werken.”

Over VDL Groep

VDL Automated Vehicles is een businessunit van VDL Groep, het internationale industriële familiebedrijf met het hoofdkantoor in Eindhoven. Deze onderneming is in 1953 door Pieter van der Leegte opgericht. Aanvankelijk was VDL Groep specialist in metaalbewerking. Toen zijn zoon Wim van der Leegte het bedrijf in 1966 overnam, heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in de hightech- toelevering voor onder andere de halfgeleider industrie en is het portfolio aangevuld met kunststofverwerking en de ontwikkeling, productie en verkoop van bussen. VDL Groep is groot in toeleveringen en halffabricaten, maakt eigen eindproducten, zoals veersystemen, de geautomatiseerde inrichting van autofabrieken, warmtewisselaars en containerhandlingsystemen, en beschikt met VDL Nedcar in Born over de enige personenautofabriek in Nederland waar voor derden seriematige assemblage plaatsvindt.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie

Productie industrie - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.