Door: Redactie - 20 juli 2022 |
Met de T20 van de drylin W-serie brengt igus een nieuwe lineaire geleidewagen op de markt, die dezelfde afmetingen heeft als de meeste klassieke wagens met kogelomloopgeleidingen. Dit maakt een snelle 1:1 vervanging mogelijk – zonder structurele aanpassingen. Door drylin W te gebruiken, profiteren toepassingen van het feit dat smering niet nodig is, een lange levensduur, minder reinigingsinspanning en een lager gewicht.
Of het nu gaat om de schuifdeur van een kast, de stoelverstelling van fitnessapparatuur of de flesdispenser van een drankautomaat: steeds meer ontwerpers nemen afscheid van klassieke kogelomloopsystemen als het gaat om lineaire geleidingen, en vertrouwen op lineaire systemen uit de drylin W-serie van igus. Een paradigmaverschuiving. Dit is te danken aan het feit dat de geleidewagen niet rolt, maar heel stil over de rail glijdt – op voeringen hoogwaardige kunststof.
“Duurzaamheid, onderhouds- en smeringsvrij, hygiënisch en licht: de voordelen van drylin W zijn zo groot dat steeds meer ontwerpers zelfs complexe technische wijzigingen aan hun machines doorvoeren om de omschakeling door te voeren,” zegt Michael Hornung, Product Manager voor drylin lineair techniek bij igus. “Een inspanning die wij onze ontwerpers in de toekomst graag zouden besparen.” Daarom brengt de onderneming de nieuwe T20 lineaire geleidewagen op de markt. Een robuust en corrosievrij monoblok van aluminium met lineaire glijlagervoeringen van iglidur J200 voor een uitzonderlijk lange levensduur op hard geanodiseerde aluminium rails.
Visueel doet de T20 lineaire geleidewagen denken aan een klassieke geleidewagen met kogelomloop rolgeleiding. “De geleidewagen heeft dezelfde afmetingen als de meeste kogelomloopgeleidingen op de markt – met dezelfde systeemhoogte en identieke aansluitmaten. Dit maakt een directe 1:1 vervanging van de geleidewagen mogelijk en dus een comfortabele verandering van rolgeleider naar schuifgeleider – zonder enige wijzigingen aan het ontwerp.”
Een vergelijkbaar snelle vervanging door lineaire geleidewagens van dezelfde afmetingen was tot nu toe alleen mogelijk op het drylin T-systeem. In dit geval waren de gebruikers echter beperkt tot een T-geleiderail. “Met de nieuwe T20 lineaire geleidewagen wordt de sprong van kogelomloopgeleidingen naar smeer- en onderhoudsvrije lineaire technologie aanzienlijk eenvoudiger.”
De drylin W-serie wordt gekenmerkt door een hoge mate van flexibiliteit. Hierdoor kunnen gebruikers kiezen uit verschillende geleiderail modellen. Een van de meest populaire is de drylin W standaard rail WS-10-40 – een robuuste hard geanodiseerde en corrosievrije lineaire geleiderail van aluminium. Een rail die zich kenmerkt door een vlakke constructie en een torsiebestendige dubbele as-geometrie. Dit is aangetoond door tests in het igus-testlaboratorium.
Een lineaire slede van de T20-serie bewoog heen en weer op een raillengte van 1000 millimeter tijdens 24/7 gebruik – bij een belasting van 250 N en een versnelling van 10 m/s2. Het systeem haalde een rijprestatie van 2.500 kilometer in volledig droge toestand. Dit komt overeen met de afstand tussen München en Caïro. Met een belasting van 2 kilogram en een langzame rijsnelheid werd een rijprestatie van 18.000 kilometer bereikt.
Naast een lange levensduur biedt de overschakeling op een lineaire geleidewagen met een glijfolie van hoogwaardige kunststof nog meer voordelen. In tegenstelling tot rollende systemen, heeft de bekleding geen externe smering nodig. Geïntegreerde, microscopisch kleine vaste smeermiddelen zorgen voor een wrijvingsarme droge werking. Het voordeel ligt voor de hand: het weglaten van smeermiddelen bespaart tijd en kosten voor onderhoudswerkzaamheden en heeft een positief effect op de levenscyclusbeoordeling.
Even duurzaam: de levensduur van de lineaire geleidewagen is vrijwel onbeperkt, aangezien de voeringen met weinig moeite steeds opnieuw kunnen worden vervangen. De reinigingsinspanning is ook gering, omdat de voering gewoon het vuil van de rail duwt. Bij rollende systemen daarentegen bestaat vaak het risico dat het vuil zich met de smeerolie vermengt tot een mengsel dat de soepele werking vermindert en het risico van verontreiniging verhoogt. “Onze verschillende drylin voeringen maken het mogelijk om het maximale uit elke toepassing te halen,” zegt Michael Hornung. “Naast de aluminium versie hebben wij ook een lineaire geleidewagen van roestvaststaal ontwikkeld. In combinatie met dubbele rails van VA roestvaststaal en lineaire voeringen, bijvoorbeeld van het FDA- en EU-conforme iglidur A160 materiaal, zijn ook uiterst hygiënische en reinigingsintensieve toepassingen mogelijk in de levensmiddelen-, medische en farmaceutische sector.”
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.