Enrico-Glasbest neemt Bertolli over van Unilever

124
Unilever

Bertolli los van Unilever

Per 4 januari 2021 neemt Enrico-Glasbest Bertolli over van Unilever. De overname betreft, naast andere merkrechten onder de Bertolli licentie, de Europese activiteiten op het gebied van Pastasauzen, Pesto en Mayonaise. De activiteiten in Olijfolie en Margarines heeft Unilever eerder al verkocht aan respectievelijk Deoleo (2008) en KKR/Upfield (2018). Het merk Bertoli is, evenals de activiteiten in de Verenigde Staten, sinds 2014 eigendom van de Japanse Mizkan Group.

Aleks Fiege en Jet van Koten, beiden als manager bij Unilever in het verleden nauw betrokken bij Bertolli, hebben het initiatief genomen tot deze overname. Daarin zijn zij samen opgetrokken met Enrico-Glasbest, dat als handelsbedrijf en producent een belangrijke speler is in de verkoop en distributie van met name Mediterrane levensmiddelen in de Benelux. “Bertolli is een prachtig merk met een historie van meer dan 150 jaar. aldus Fiege en Van Koten, We zien een enorme potentie om, met meer aandacht en investeringen in kwaliteit, innovatie en marketing, meer waarde te gaan creëren.
In Enrico-Glasbest hebben we een ideaal huis gevonden om dit mooie merk weer tot bloei te brengen.”

Robin Heetkamp, Algemeen Directeur van Enrico-Glasbest stelt: “Bertolli sluit als merk naadloos aan bij de strategie en ambities van Enrico-Glasbest: het bedrijf is in de afgelopen jaren sterk gegroeid en gereed gemaakt voor een dergelijke stap voorwaarts. Ondernemerschap is terug in alle geledingen en de infrastructuur is klaar om verder op te schalen.”

De omzet van de groep bedraagt na overname ca. 50 miljoen euro op jaarbasis. Er wordt in de transactie geen personeel overgenomen, en geen productielocaties. De productie van de Bertolli-producten blijft plaatsvinden bij bestaande producenten. De overname wordt financieel mogelijk gemaakt door Victus Participations, het management en Rabobank. Squarefield heeft Enrico-Glasbest geacviseerd in het overname-proces en bij de financiering.

Na overname bestaat het management-team van Enrico-Glasbest uit Robin Heetkamp (Algemeen Directeur), Andrea Groot Wassink (Financieel Directeur), Jet van Koten (Commercieel Directeur), Aleks Fiege (Directeur Marketing & NPD), Peter Boer (Directeur Verkoop & Export) en Frank van Mansum (Directeur Inkoop). Om een soepele integratie mogelijk te maken is een overgangsperiode van 6 maanden overeengekomen, waarin Unilever de verkoop en operatie voor Bertolli blijft verzorgen.

Over Enrico-Glasbest: Enrico-Glasbest is producent en leverancier van onderscheidernde en smaakvolle levensmiddelen. Het assortiment is breed Mediterrane specialite iten, mayonaises en dressings zijn belangrijke productgroepen.

De producten, in merk en onder private label, worden geleverd aan klein- en grootschalige retail, groothandel en industrie, in Nederland en omringende landen Producten worden deels ontwikkeld en gemaakt in eigen fabriek, deels gezocht (en gevonden) in landen
van oorsprong. Enrico-Glasbest is ’trusted advisor voor al haar klanten: deskundig, innovatief, snel en praktisch. Enrico-Glasbest realiseert in 2020 een omzet van ca. 30 miljoen euro en is gezond winstgevend.

Bertolli

Bertolli is een authentiek, iconisch Italiaans merk met een historie die teruggaat tot
1865. In dat jaar startten Francesco en Caterina Bertolli eon dolicatessenwinkel, onder hun huis san de San Donato-straat in Lucca, Toscane. Ze verkochten regionale producten zoals olijfolie, wijn, kaas en oljven in vaten, kratten en zakken. In de jaren daarna begonnen ze met de export van deze producten naar italiaanse immigranten in Amerika, en daaropvolgend ook naar Canada en Australië. Bertoli was daarmee een van de eerste exporteurs van olijfolie in de wereld Bertoli was een ook van de eerste Italiaanse merken die echt investeerden in reclame en marketing, waarbij de rol van eten in de Italiaanse keuken en kwaliteit daarvan steeds centraal stond. Het merk heeft een stevig fundament en een enorme groeipotentie.

Victus Participations

Victus is een onafhankelike participatiemaatschappij die zich exclusief richt op de Food & Agri-sector. Zij investeert in kleine tot middelgrote bedrijven met groeiplannen die ondersteund worden door een ambitieus management team. Bij de oprichting in 2017 zijn zowel Nederlandse als Belgische investeerders toegetreden, waarbij het merendeel van
de investeerders zelf ervaring heeft in de Food & Agri sector Victus onderscheidt zich van andere private equity fondsen door het sectorspecifieke netwerk on de kennis die zii ter beschikking stellen van ondernemers en managers.

Lees ook:

close

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.