Elektromobiliteit krijgt ruim baan

Elektromobiliteit bouwverkeer

Elektrische voertuigen winnen sterk aan populariteit op de automobielmarkt. De hoge groei van het aantal nieuwe registraties zet de kabel- en draadindustrie nu al aan tot investeringen in steeds modernere technologie. Elektromobiliteit zorgt ongetwijfeld voor elektrificatie bij de leveranciers.

Groei elektromobiliteit

Alleen al in Europa is de verkoop van elektrische voertuigen sinds 2019 bijna verdrievoudigd, meldt de “AlixPartners Global Automotive Outlook 2021.” Bovendien blijkt uit de analyse van AlixPartners “dat de investeringen in elektromobiliteit tegen 2025 veel sneller zullen groeien dan vorig jaar werd verwacht”- wereldwijd met plus 41 procent, en in Europa met plus 52 procent. Naast het ecologische aspect zal ook het stimuleren van de overstap naar elektromobiliteit door overheden waarschijnlijk een belangrijke rol spelen. 14 EU-landen en China zijn van plan om de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor uiterlijk tegen 2035 te verbieden, zo blijkt uit de “AlixPartners Global Automotive Outlook 2021”.

Kabels van betere kwaliteit

De juiste “cornering stability” zal doorslaggevend zijn voor de toekomstige ontwikkeling van de toeleveranciers. Want de kabel-, draad- en buisindustrie moet er rekening mee houden dat bijvoorbeeld het uitlaat- en brandstofsysteem, de verbrandingsmotor en het laagspanningselektrisch systeem niet nodig zijn voor de minder complexe elektrische aandrijving.

De vooruitzichten zijn niettemin lucratief. In het kielzog van de elektromobiliteit staan meer en hoogwaardigere kabels op het boodschappenlijstje van de autofabrikanten. De component is nodig in de laadkabel van het laadstation naar het voertuigsysteem en van de laadpoort naar de batterij. De kabels transporteren de stroom via de omvormer naar de elektromotor. De binnenbekabeling levert stroom aan andere hoogspanningscomponenten, zoals aircocompressoren of elektrische verwarming en koeling. Krachtige draden en kabels zijn nodig om te voorkomen dat voertuigen sputteren. Maar aangezien de productie van hoogspanningskabels blijft groeien, is het onwaarschijnlijk dat zij zonder verdere automatisering en gespecialiseerde machines winstgevend zal zijn.

Enorm marktpotentieel door elektromobiliteit

“Het marktpotentieel is enorm,” wijst Wafios er ook nadrukkelijk op. Daarom versnelt het bedrijf, dat machines ontwikkelt, ontwerpt en produceert voor de draad- en buisverwerkende industrie en voor koudvervorming, zijn transformatie op het gebied van moderne aandrijvingen door tien miljoen euro te investeren in een nieuwe e-mobility campus op hun voormalige Südwerk locatie in Reutlingen, Duitsland. In de toekomst zullen de elektromobiliteitsactiviteiten van Wafios worden gebundeld in de 1.800 vierkante meter grote campus. “Machineontwikkeling, het klantencentrum tot en met de productie van prototype- en monsteronderdelen en de inbedrijfstelling van klantenmachines zullen in de toekomst onder één dak in de Campus plaatsvinden”, benadrukt het bedrijf.

Complete productielijnen

Wafios is ook bezig met het smeden van een nieuwe alliantie: Met de machinefabrikant Gehring bundelt het bedrijf de knowhow “om gezamenlijk de wereldwijde automobielindustrie complete turnkey-productielijnen voor haarspeld stators aan te bieden”, legt Wafios uit. Op deze manier wordt de ervaring van Gehring op het gebied van het ontwerpen van systemen voor de serieproductie in de automobielindustrie gecombineerd met de technologie van Wafios op het gebied van strektechnologie en draadvorming, die bijzonder belangrijk is voor de productie van haarspelden.

Het hoge productietempo in grote volumes, waarbij elektromotoren in sub-minuutcycli worden gebouwd, vormt volgens Wafios een grote uitdaging voor de statorfabricage en de zeer complexe draadbuigprocessen die daarbij komen kijken. De samenwerking zou “efficiënte, procesbestendige en toekomstgerichte end-to-end-oplossingen” kunnen bieden. Het doel is om bestaande technologie over te dragen naar massaproductie en ook om de efficiëntie van elektromotoren te verbeteren.

Ook de onderneming Trumpf ervaart elektromobiliteit als een groeibevorderende stimulans. Een centrale rol speelt hier een laser waarvan de laserspecialist de ontwikkeling heeft gestimuleerd als onderdeel van zijn e-mobiliteitsstrategie en die volgens het bedrijf zeer geschikt blijkt te zijn voor het lassen van koper. Koper wordt beschouwd als het belangrijkste materiaal voor het geleiden van elektriciteit en is onmisbaar in een elektrische auto. De laser kan worden gebruikt om koper voor de hoogwaardige elektronica van elektrische auto’s efficiënt te lassen. “De verschuiving naar elektromobiliteit biedt grote kansen voor de Duitse industrie,” benadrukt Christian Schmitz, Managing Director voor Laser Technology bij Trumpf. Het bedrijf verwacht verdere groei voor zijn eigen activiteiten als gevolg van de transformatie van de auto-industrie.

Toenemende vraag naar kabels

De doorbraak van elektromobiliteit leidt tot een snel toenemende vraag naar hoogspanningskabels. Fabrikanten van elektrische boordsystemen zoeken naar manieren om “de verwerking van deze complexe, meeraderige kabels met extra afscherming te automatiseren”, legt DiIT uit, een producent van softwareoplossingen voor productie-uitvoering, KSK-productie en logistiek. In hun ogen speelt naast doorvoer ook automatische kwaliteitscontrole een belangrijke rol. Daarom komt de standaardisatie van interfaces “eindelijk in een stroomversnelling”.

In principe definiëren fabrikanten van draadverwerkende machines nog hun eigen interfacespecificaties. “De integratie van machines in een MES-systeem brengt daarom in de meeste gevallen aanzienlijke inspanningen met zich mee.” Ook in de kabelverwerkende industrie zouden de tijden van proprietary interfaces definitief voorbij moeten zijn. Daarom is eind 2021 een VDMA-werkgroep gevormd met als doel een industriestandaard te ontwikkelen op basis van de OPC/UA-industriestandaard.

Continue digitale twins

Veel elektromobiliteit-fabrikanten van elektrische boordsystemen werken al met digitale tweelingen. Ze worden in bijna elke fase van het engineering- en fabricageproces gebruikt. “Wat tot nu toe echter ontbrak, was continuïteit. Elke fase gebruikt zijn eigen digital twin, onafhankelijk van de andere”, legt DiIT uit. Om continue traceerbaarheid en kwaliteitsborging mogelijk te maken, moet het informatiemodel van een elektrisch boordsysteem echter toepasbaar zijn in alle stadia – van engineering tot installatie en idealiter zelfs tot het gebruik van het elektrische boordsysteem in het voertuig. “In de onderzoekscampus ARENA2036, een innovatieplatform voor de mobiliteit en productie van de toekomst, hebben gerenommeerde voertuigfabrikanten, kabelassembleurs, machinefabrikanten, softwarehuizen en andere bedrijven hun krachten nu gebundeld om continue digitale tweelingen vooruit te helpen.”

Producten en processen veranderen door elektromobiliteit

De veranderingen die gepaard gaan met de omschakeling van verbrandingstechnologie naar technologie met elektromobiliteit zijn dus fundamenteel en hebben gevolgen voor producten en processen. Ook “verliezen competenties zoals blaasgieten, buisextrusie en verspaningstechnologie aan belang, terwijl processen zoals wikkel- en vormtechnologieën voor onderdelen van aluminium en magnesium aan belang winnen”, legt de VDA (“Vereniging van de Automobielindustrie”) uit. Om de weg naar succes te kunnen blijven bewandelen, moet de draad- en kabelindustrie daarom flexibel in de juiste richting sturen. Dan stevent zij met volle kracht op hoge winsten af.

Als internationale ontmoetingsplaats voor deze industrieën opent vakbeurs Wire en vakbeurs Tube van 20 tot 24 juni 2022 haar deuren in Düsseldorf. Op ongeveer 100.000 vierkante meter presenteren bedrijven uit de hele wereld innovatieve oplossingen uit de draad-, kabel-, buis- en buizenindustrie.

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie

Algemeen - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.