Een miljoen robots in de wereldwijde auto-industrie

Wereldwijde robotdichtheid vijfjarenplan Robots auto industrie Autolak Verwachtingen China robots

De auto industrie heeft wereldwijd het grootste aantal robots werkzaam in fabrieken: de operationele voorraad bereikte een nieuw record van ongeveer één miljoen eenheden. Dit vertegenwoordigt ongeveer een derde van het totale aantal geïnstalleerd in alle sectoren.

“De auto-industrie heeft in feite geautomatiseerde productie uitgevonden”, zegt Marina Bill, voorzitter van de International Federation of Robotics. “Vandaag de dag spelen robots een cruciale rol in de overgang van auto industrie van verbrandingsmotoren naar elektrische kracht. Robotische automatisering helpt autofabrikanten bij het beheren van de grootschalige veranderingen in lang gevestigde productiemethoden en technologieën.”

Dichtheid robots auto industrie

Robotdichtheid is een belangrijke indicator die het huidige niveau van automatisering illustreert in de belangrijkste auto-producerende economieën: In de Republiek Korea waren in 2021 2.867 industriële robots per 10.000 werknemers in bedrijf. Duitsland staat op de tweede plaats met 1.500 eenheden, gevolgd door de Verenigde Staten met 1.457 eenheden en Japan met 1.422 eenheden per 10.000 werknemers.

De grootste autofabrikant ter wereld China heeft een robotdichtheid van 772 eenheden, maar haalt snel in: Binnen een jaar verdubbelde het aantal nieuwe robotinstallaties in de Chinese auto-industrie bijna tot 61.598 eenheden in 2021 – wat neerkomt op 52% van het totale aantal van 119.405 eenheden geïnstalleerd in fabrieken over de hele wereld.

Elektrische voertuigen stimuleren automatisering

Ambitieuze politieke doelen voor elektrische voertuigen dwingen de auto-industrie tot investeren: De Europese Unie heeft plannen aangekondigd om de verkoop van luchtvervuilende voertuigen tegen 2035 te beëindigen. De Amerikaanse regering streeft ernaar om vrijwillig een marktaandeel van 50% voor de verkoop van elektrische voertuigen te bereiken tegen 2030, en alle nieuwe voertuigen die in China worden verkocht, moeten tegen 2035 worden aangedreven door “nieuwe energie”. De helft daarvan moet elektrisch, op brandstofcellen of plug-in hybride zijn – de resterende 50% zijn hybride voertuigen.

De meeste autofabrikanten die al hebben geïnvesteerd in traditionele “omheinde” industriële robots voor basisassemblage investeren nu ook in collaboratieve toepassingen voor eindmontage en afwerkingstaken. Tier-two auto-onderdelen leveranciers, waarvan er vele MKB’s zijn, zijn trager om volledig te automatiseren. Maar naarmate robots kleiner, aanpasbaarder, gemakkelijker te programmer

en en minder kapitaalintensief worden, wordt verwacht dat dit zal veranderen.

De impact van automatisering op de productie van auto’s

Automatisering en de implementatie van robots in de auto-industrie zijn niet alleen bedoeld om de productiviteit te verhogen, maar hebben ook een fundamentele invloed op de wijze waarop auto’s worden ontworpen, gebouwd en uiteindelijk op de markt worden gebracht. Terwijl traditionele auto-assemblagelijnen vaak bestaan uit een enkele, lineaire productielijn, stellen moderne robottechnologieën fabrikanten in staat om flexibelere en efficiëntere productiemethoden te gebruiken. Dit maakt de productie van voertuigen met een breder scala aan opties en personalisaties mogelijk, wat resulteert in een product dat beter is afgestemd op de individuele wensen van de klant.

Met de invoering van nieuwe technologieën zoals elektrische aandrijvingen en autonoom rijden, worden autofabrikanten ook geconfronteerd met de noodzaak om hun productieprocessen te veranderen en aan te passen. Door de inzet van geavanceerde robotica kunnen fabrikanten flexibeler inspelen op deze veranderingen, de productie van nieuwe voertuigtypen versnellen en ervoor zorgen dat ze concurrerend blijven in een snel evoluerende industrie.

Het is duidelijk dat de auto industrie een sector is waar robots steeds meer deel uitmaken van het productieproces. Deze trend zal waarschijnlijk alleen maar toenemen naarmate de technologie blijft evolueren en de vraag naar efficiëntie, aanpasbaarheid en precisie blijft groeien. Hoewel de uitdagingen voor de auto industrie aanzienlijk zijn, biedt het groeiende gebruik van robots ook aanzienlijke kansen – zowel voor de fabrikanten zelf als voor de vele andere bedrijven die deel uitmaken van de bredere auto industrie. Door de toenemende robotisering kunnen zij hun productieprocessen moderniseren, hun productiviteit verhogen en beter inspelen op de veranderende eisen van klanten en de bredere markt.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Erik de Jong (Advercom)

Erik bevindt zich al ruim 18 jaar in de uitgeefwereld. Hij studeerde HEAO Bedrijfseconomie en was betrokken bij het industriële automatiseringsvakblad Automatie|PMA en het vakblad Vision+Robotics. In 2020 richtte hij samen met Yuk Chi Kan het online nieuwsplatform IndustrieVandaag op. Momenteel is Erik uitgever bij Industrievandaag.nl, waar hij zijn uitgebreide kennis van online uitgeven, SEO en AI inzet. Zijn bedrijfseconomische achtergrond en technische inzichten maken hem een unieke speler in de in de wereld van industriële automatisering en digitale publicatie.
Lees meer van: Erik de Jong (Advercom)

Productie industrie - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.