Door: redactie - 15 maart 2023 |
Het is ongetwijfeld noodzakelijk om de CO2-reductiedoelstellingen te bereiken die de VN en tal van productiebedrijven zich hebben gesteld. De uitvoering van maatregelen is ambitieus en duur. Maar: Duurzaamheidsinspanningen creëren ook geheel nieuwe markten, leiden tot aantrekkelijke bedrijfsmodellen en bieden grote kansen voor de sleuteltechnologie die robotica en automatisering zijn. automatica, die van 27 tot 30 juni 2023 in München wordt gehouden, presenteert de mogelijkheden van duurzame productie en groene technologie.
Slimme automatisering kan een belangrijke bijdrage leveren aan het bereiken van de gestelde klimaatdoelstellingen door de energie-efficiëntie van productiefaciliteiten te verbeteren of door het vergemakkelijken van grondstofbesparende productieprocessen door het minimaliseren van afgekeurde onderdelen. Ook maakt assemblage- en handlingtechnologie nieuwe benaderingen van recycling en de circulaire economie mogelijk. En het helpt duurzame producten economischer te produceren. Kortom: Het optimaliseert zowel het productie- als het productniveau.
automatica presenteert oplossingen op het gebied van slimme automatisering en robotica die leveranciers bij voorkeur inzetten in uiteenlopende toepassingen en industrieën. De groene technologie op het gebied van energieopwekking en mobiliteit beloven bijzonder veel goeds.
Groene technologie zoals fotovoltaïsche energie, windenergie, brandstofcellen en e-mobiliteit worden beschouwd als economische motoren voor automatiseringstechnologie. De maatschappelijke transformatie naar duurzaamheid en klimaatneutraliteit genereert nieuwe business omdat robotica en automatisering belangrijke technologieën zijn die deze transformatie aandrijven.
Dit blijkt nu al uit de toegenomen vraag van leveranciers van automatisering en robotica. Volker Spanier, Head of Industrial Robotics bij Epson, merkt op: “We hebben onlangs een toename gezien van leads uit de batterij- en brandstofcelproductie. En binnenkort zullen we de volumes zien stijgen tot het niveau van de huidige fotovoltaïsche industrie. De beslissende factor voor Europa zal de toekomstige locatie van deze activiteiten zijn. Voorlopig bevinden bijna alle leveranciers van apparatuur voor gigafabrieken zich in Azië. Misschien zal automatica hier veelbelovende benaderingen tonen, vooral voor de opkomende sector van de brandstofcelproductie.”
Te midden van al het enthousiasme over het toepassingsgebied van robots duikt een vraag op: Zijn standaardrobots überhaupt geschikt voor de productie van lithium-ionbatterijen en brandstofcellen? En welke eigenschappen van vier- en zesassige robots zijn bijzonder nuttig voor deze toepassingen?
De productie van brandstofcellen heeft ook enkele bijzonderheden. En zonder robots zou ze niet zijn waar ze nu is. Zo moet elk van de 400 tot 500 bipolaire platen in een brandstofcelstapel met de grootste precisie en zorg worden aangebracht. Hiervoor zijn niet alleen uiterst snelle robots nodig. Ze moeten ook geschikt zijn voor de corrosieve omgeving waarin ze werken. Op de automatica zullen robotfabrikanten laten zien of zij robots kunnen leveren voor dergelijke specifieke toepassingen.
Peter Pühringer, directeur van Stäubli Robotics Duitsland, maakt zich geen zorgen: “Ik weet zeker dat verschillende toonaangevende fabrikanten robots aanbieden die aan deze eisen kunnen voldoen. Stäubli Robotics zal vierassige en zesassige robots tonen voor gebruik in hyperdroge omgevingen, evenals speciale ontwerpen voor gebruik in corrosieve omstandigheden. Zo zijn we in staat om robots te leveren voor beide markten met groene technologie – lithium-ion batterijen en brandstofcellen.”
Recycling van elektrische apparaten en batterijen is een andere veelbelovende markt voor robotica en automatisering. In dit verband heeft Kuka een project voor het scheiden van elektronisch afval in Ierland, waar het personeel niet wordt blootgesteld aan de gevaren van gassen en scherpe onderdelen. Hier wordt elektronisch afval gescheiden en verwerkt tot een waardevolle grondstof met een ‘tweede leven’ in de circulaire economie.
Recycling van batterijen van elektrische voertuigen is een toepassing met veelbelovende toekomstperspectieven. Nu EV’s het straatbeeld steeds meer bevolken, rijst de vraag wat er aan het eind van hun levenscyclus met hun accu’s gebeurt. Dr. Joachim Döhner, voorzitter van de VDMA Battery Production Department Board en Senior Director Global Sales Battery bij Kuka: “Het vereiste automatiseringsniveau bij batterijdemontage en het terugwinnen van waardevolle grondstoffen zal nieuwe knowhow opleveren en leiden tot nieuwe bedrijfssegmenten voor robotica.”
Klimaatneutrale productie trends en nieuwe toepassingsgebieden voor robotica en automatisering zullen naar verwachting het onderwerp zijn van intensieve discussies op de automatica. De nieuwe EU-richtlijn CSRD, die vanaf 2024 in de hele EU van toepassing is, zet het onderwerp ‘duurzame automatisering’ en groene technologie nog meer in de schijnwerpers. De CSRD – een acroniem voor Corporate Sustainability Reporting Directive – verplicht bedrijven boven een bepaalde grootte om een duurzaamheidsverslag in te dienen en de duurzaamheid van hun productie in deze context te beoordelen.
Robotica en automatisering kunnen de milieuvoetafdruk verbeteren: Moderne assemblagefabrieken en robots dragen bij tot de daarmee gepaard gaande inspanningen door verbeteringen in levensduur, energie-efficiëntie en flexibiliteit. Stijf met elkaar verbonden productielijnen moesten worden omgebouwd of volledig worden vervangen in een enorme inspanning om het product te veranderen, maar de zaken zijn veranderd: “In moderne assemblagefabrieken met een modulair ontwerp volstaat het meestal om enkele eenvoudige wijzigingen aan te brengen en de robots te herprogrammeren om de ombouw gedaan te krijgen. Dat bespaart tijd, middelen en energie”, benadrukt Frank Konrad, CEO van Hahn Automation en voorzitter van de VDMA Robotics and Automation.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.