De vele gezichten van duurzaamheid

Duurzaamheid Crises Gebruik Duurzaam

Het begrip duurzaam is voor verschillende uitleg vatbaar. Hoewel van Dale’s woordenboek eenduidig is: lang durend. Overigens ook: weinig slijtage. En natuurlijk: weinig belastend voor het milieu. Die laatste uitleg is een heel veel gebruikte de laatste jaren. En in alle branches en sectoren worden bedrijven volop gestimuleerd om met duurzaamheid actief aan de slag te gaan. En terecht: want er is met het milieu en het klimaat toch echt wel iets aan de hand.

Een duurzame toekomst betekent dan ook voor de meeste mensen dat producten niet meer belastend voor milieu en/of klimaat mogen zijn. Dat is best nog wel een opgave. Want voor ieder product geldt dat er grondstoffen en energie nodig zijn om ze te produceren. En we weten allemaal dat energie nog vooral wordt opgewekt met fossiele brandstoffen: niet duurzaam dus. En dat producten voor een belangrijk deel worden gemaakt van zogenaamde virgin materialen. Producten die vervaardigd worden uit nieuwe, onbewerkte grondstoffen die rechtstreeks uit natuurlijke bronnen worden gewonnen.

Het hergebruik van materialen wordt gestimuleerd; al dan niet gereviseerd in een ‘tweede leven’ of door materialen te recyclen. Om dat voor elkaar te krijgen, is het nodig om al bij het ontwerp van producten te denken vanuit hergebruik en recycling. En daarvan zie ik in de praktijk nog maar mondjesmaat toepassing. Hoe zit dat in uw sector/branche?

Ook wordt de term duurzaam nog te vaak ten onrechte gebruikt. Zijn producten helemaal niet duurzaam en/of recyclebaar. Greenwashing heet dat. Een term die me bij het marketingvak brengt. Want voor marketingdoeleinden wordt nogal eens naar deze methode gegrepen. Het ‘groener’ aanprijzen van het aanbod dan dat het werkelijk is.

Als ik u was zou ik daar maar ver weg van blijven. Want afnemers hebben dat snel door en laten je product, dienst of bedrijf dan snel links liggen. Er is dan geen sprake van de opbouw van een duurzame klantrelatie. En het werkt al helemaal niet mee aan het bouwen van een duurzaam concurrentievoordeel. Beide zijn termen uit het marketingjargon die niets met het milieu of klimaat te maken hebben. Maar wel alles met het bouwen aan de toekomst van een bedrijf.

PS. Wil je meer weten over een duurzame toekomst vanuit het bouwen van duurzame klantrelaties en het realiseren van een duurzaam concurrentievoordeel? Overweeg dan deelname aan de STEM-opleiding ‘Business Development in technische B2B’. Maar neem gerust eerst eens de proef op de som tijdens een proefcollege van de speciaal op mensen in een technische omgeving afgestemde opleiding.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)