Door: Redactie - 5 april 2024 |
‘Wordt het leven makkelijker als alle vraagstukken op slechts één manier aangepakt kunnen worden?’ Die vraag kwam recent bij me op toen ik een les verzorgde aan mensen uit de technische installatiebranche. De wereld van onder meer elektrische en verwarmingsinstallaties. Waarbij er volop sprake is van ‘all electric’ als dé oplossing voor onze energievoorziening. Maar is dat wel de enige oplossing? En is er overigens in uw branche één type oplossing mogelijk? Voor de bedrijven in de maakindustrie en techniek waag ik me maar niet aan stellige uitspraken hierover. Maar wat betekent het voor uw bedrijf en concurrentiepositie als er maar één aanpak is voor marketing, sales, innovatie en communicatie?
Wat ik op dit moment weet over de installatiebranche is dat nu al veel apparatuur elektrisch aangestuurd wordt. Maar verdwijnt de gas- of olie gestookte cv-installatie helemaal? Voorlopig nog niet. Want voor veel gebouwen is voor verwarming een hybride installatie de enige oplossing of gelden zelfs uitzonderingsregels. En wat nu als waterstof een optie blijkt? Of juist warmtenetten? Weet u het? En de manager van een installatiebedrijf? Als dat zo is, dan heeft deze een voorsprong op de concurrentie.
Maar volgens mij is nog helemaal niet zo zeker wat in het vakgebied van de installateur nu dé oplossing wordt. In mijn vakgebied – dat van marketing, commercie en communicatie en aanpalend ook innovatie, gaat het juist om het kiezen van andere oplossingen. Het zou wat zijn als iedere ondernemer dezelfde strategische keuzes maakt. Dezelfde positionering kiest als de concurrentie en op dezelfde manier communiceert, de commercie aanpakt of exact dezelfde prijsstelling hanteert. En wat gebeurt er met het ontwikkelen van innovatieve oplossingen en het creëren van onderscheidend vermogen als iedereen dat op dezelfde manier doet?
In het marketingvak is maar één ding zeker: er gebeurt altijd wel iets dat invloed heeft op de business van bedrijven. Zowel op technologisch, politiek als economisch gebied. En zelfs op het gebied van sociaal/culturele, ecologische en demografische aspecten zijn er altijd wel ontwikkelingen. Denk maar eens aan de toenemende bewustwording over de gevolgen van klimaatverandering en daarvoor noodzakelijke maatregelen. Binnen huishoudens leidt dat tot vragen als: wel/geen warmtepomp of zonnepanelen. Of aan de krapte op de arbeidsmarkt die vooral veroorzaakt wordt door een vergrijzende en ontgroenende bevolking.
Allemaal ontwikkelingen waar managers van ondernemingen heel goed naar moeten kijken. Juist ook om kopzorgen te beperken en kansen optimaal te benutten.
PS. Wil je meer te weten komen hoe je kopzorgen kunt beperken en kansen benutten. Dat kan in een workshop van een halve dag inclusief een 1 op 1 online begeleidingssessie van STEM Industrial Marketing Community. Klik hier voor meer informatie.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.