Door: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community) - 22 december 2023 |
Als fervent schaatser droom ik ervan om toch nog eens de Elfstedentocht te rijden. Met een startbewijs en redelijke conditie ben ik erbij als deze iconische tocht deze winter plaatsvindt. Maar soms wordt die droom een nachtmerrie en schrik ik badend in het zweet wakker, om vervolgens de slaap niet meer te kunnen vatten.
Weet je wat me dan wakker houdt? Juist niet de meest voor de hand liggende zaken waar iedereen wel opkomt zoals: zijn mijn schaatsen wel geslepen, heb ik mijn startbewijs wel bij m’n spullen liggen of heb ik wel de juiste kleding bij me. Die had ik al bedacht en staan op een vinklijstje. Het zijn eerder de ongrijpbare zorgen waarvan ik me minder goed bewust ben? Weet jij het?
Dit geldt ook voor jouw klanten. Wat is de behoefte van jouw afnemers. Vaak weet je niet waar je klant zich zorgen over maakt. En als ze al ergens van wakker liggen, kunnen ze dat moeilijk verwoorden. Als ze het maar duidelijk aan je konden uitleggen, zou je wel kunnen helpen. Maar zolang je niet de diepere zorgen van je klant begrijpt, blijven alle oplossingen gebaseerd op aannames. Oplossingen die de klant ook zelf had kunnen bedenken, en jouw concurrent dus ook.
Het is belangrijk om het daadwerkelijke probleem van de klant te begrijpen om een passende oplossing te kunnen bieden. Dit is waar je als organisatie het onderscheid maakt met de concurrentie. Klanten wachten namelijk niet op jouw product of dat van de concurrent, maar op een oplossing voor zaken waar ze ‘wakker van liggen’: hun echte problemen. Om dit te achterhalen, is een diepgaand klantinzicht noodzakelijk.
Zou best wel leuk zijn om een mooie schaatstoertocht te kunnen maken deze winter. Hoe dan ook: wij organiseren op donderdag 1 februari 2024 een STEM van de Master in winterse sferen. Met een kijkje in de (technische) keuken van ijsstadion Thialf BV en een toelichting op het leveren van een excellente ijsvloer en optimale klimaatcondities in de ijshal: voorwaarden voor topprestaties en schaatsplezier. Of zoals we dat in marketingtermen noemen: de waardepropositie die nodig is om in de behoefte van afnemers te voorzien.
Deelnemen aan deze STEM van de Master in winterse sferen is inbegrepen bij het STEM eXplain/eXpand programma. Maar ook als je geen deelnemer bent aan dit programma kun je deze masterclass ook bijwonen. Bekijk dan de mogelijkheid hiervoor.