Door: Redactie - 3 februari 2022 |
Tijdens de VN-klimaatconferentie in Glasgow is de druk toegenomen op de productie-industrie om de CO2-uitstoot te verminderen. Om de Europese klimaatdoelstellingen voor 2050 te halen zullen er grote stappen moeten worden gemaakt. De industriële productie stoot jaarlijks 775 miljoen ton CO2 uit (2019). De productie-industrie is dan ook de op twee na grootste uitstoter van Europa met 22 procent. Alleen de energie- en transportsector staan hier nog boven. Naast dat de industrie gestimuleerd wordt door strengere milieuregelgeving en toenemende overheidsdruk is het ook aan onze industrie om er zoveel mogelijk aan te doen om de CO2-voetafdruk te verminderen.
We spraken met Ewald Munz, specialist in data gericht op de productie-industrie bij Splunk, over hoe data kan bijdragen aan het verminderen van de CO2-voetafdruk en het behalen van de CO2-reductie.
Volgens Munz gaan veel organisaties de uitdaging aan om hun impact te minimaliseren. Echter moet nog veel meer worden gedaan om de klimaatverandering onder controle te krijgen. De afgelopen jaren zijn er al veel organisaties digitaal gaan werken. Volgens hem is digitalisering een stap in de juiste richting. De data waarover organisaties beschikken kunnen nu steeds inzichtelijker worden gemaakt. Dit inzicht kan worden gebruikt bij de besluitvorming van bedrijven voor bijvoorbeeld milieuvriendelijke fabricage, efficiënte logistiek, beter gebouwen- en energiebeheer en geoptimaliseerde productie van hernieuwbare energie.
Munz geeft ook aan dat de kracht van data de productie-industrie kan helpen om in complexe productieomgevingen meerdere databronnen met elkaar te correleren om energie te besparen en het milieu te beschermen. Hierbij geeft hij een aantal voorbeelden van projecten waarbij data een leidende rol speelt: “Honda gebruikt data bijvoorbeeld om een Machine Learning Toolkit te ontwikkelen. Op die manier kunnen ze de bedrijfskritische warmhoudoven in de verfafdeling proactief optimaliseren om het milieu beter te beschermen. Maar denk ook aan hulp om de logistieke efficiëntie te verhogen en baanbrekende nieuwe technologieën te introduceren. Porsche gebruikt data bijvoorbeeld om de oplaadinfrastructuur voor de nieuwe volledig elektrische Porsche Taycan te ontwikkelen. De kracht van data kan bedrijven helpen om impact op het milieu te vermijden, te minimaliseren, te beperken en/of te compenseren. Gatwick Airport verminderde het lawaai en de CO2-voetafdruk rond de luchthaven door gebruik te maken van data.”
Alhoewel data een enorm potentieel biedt, zitten er volgens Munz ook een aantal praktische uitdagingen aan. “Om te beginnen vergt alleen al het verkrijgen van een basiskennis van wat er beschikbaar is, aanzienlijke inspanningen, aangezien de dataomgeving gefragmenteerd is en zich snel uitbreidt. Ook het analyseren van de kwaliteit en de economische waarde van data kan moeilijk zijn. Bovendien kan het voor een efficiënt gebruik en operationalisering van externe gegevens nodig zijn de bestaande dataomgeving van de organisatie aan te passen, inclusief wijzigingen in systemen en infrastructuur.”
Om het onderste uit de kan te halen adviseert Munz ook om met datastrategen en een data-analyseteam samen te werken op een platform waarmee data kan worden onderzocht, gemonitord, geanalyseerd en waarop met ongekend inzicht kan worden gereageerd.
Vervolgens is het volgens Munz belangrijk om de verbeelding van het managementteam te vangen en enthousiasme op te bouwen voor schaalvergroting na de eerste pilots. “Een effectieve route is om te beginnen met een klein team dat zich richt op het gebruik van externe gegevens om een welomschreven probleem op te lossen en vervolgens dat succes te gebruiken om een momentum te creëren voor het uitbreiden van externe-data-inspanningen in de hele organisatie.”
Volgens Munz is daarvoor een goed gestructureerd plan met de juiste hulpmiddelen voor het gebruik van data belangrijk. Naast dat dit ook inzicht geeft kan het ook nog eens een concurrentievoordeel opleveren. “Terwijl de meeste bedrijven werken aan nieuwe manieren om hun kernactiviteiten CO2-vrij te maken, hebben zij nu de kans om hun netto-nulambities op een zinvolle manier vooruit te helpen door gegevensactiviteiten te transformeren, met inbegrip van dataverwerking, -opslag en -analyse, die ook bedrijfsactiviteiten ondersteunen. Alleen samen kunnen we de klimaatdoelstellingen van Europa halen en het zou geweldig zijn als dat ver voor 2050 zou lukken.”
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.